Jump to content

ladedata til vihtavuori bismuth


StigK

Recommended Posts

Sitat

Akkurat! Man bør skrive norsk på et norsk forum, det var det @Olesøn poengterte, når opptil flere innlegg i en tråd fortsatt skrev på utaskjærs.

 

Som det heter: "Hvorfor bruke fremmedord, når norsk har legio adekvate synonymer, som er ekvivalente i enhver relevant kontekst?".

Herlig bidrag Jegermeistern, eller blir det jegermestern på norsk?....  synd ikke kammeret har flere som deg, som bruker tiden på å forhindre misforståelser. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mulig du er sarkastisk, @StigK, jeg tror ikke så mange misforstår mellom "wismut" og "bismuth". Men når noen til stadighet bruker engelske, eller helst USA-ianske betegnelser på våpen, våpendeler og ammo, tenker jo noen av oss, i vårt stille sinn, at skribenten har tilbragt mye tid på nettet, og tilsvarende lite tid i norsk skytter-, våpen- og jeger-virkelighet.

 

Når det gjelder diverse nye, og mer eller mindre fantastiske/brukbare/mindre brukbare stoffer til å erstatte det nest beste materialet i haglpatroner, bly (gull er best!), er det kanskje forståelig at man glipper litt i betegnelsene. Et lite dykk i den periodiske tabellen gir hvertfall rett navn på grunnstoffene.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har skjønt det er det forskjellig egenvekt mellom bly, vismut og stål. Volumet av vismut blir litt større og stål enda større når vekten kun matches. 

Stål må vel også ha en egen wad for å beskytte løpet og krever høyere utgangshastighet (annet krutt).

 

Har sett noen som refererer til bly ladedata der man tar "vekten av bly * 0,88" =  bruker denne vekten av vismut til å direkte erstatte bly. Dette virker ikke helt trygt spør du meg :) Derfor jeg lagde denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Om man bare erstatter et volum av blyhagl med et likt volum vismuthagl, og bruker samme forladning, så vil massen av hagl+forladning bli mindre. Om man da bruker samme kruttladning, så kan ikke makstrykket med vismut bli høyere enn makstrykket for en patron med bly, så å gjøre dette med en kruttladning som er trygg med bly, er også trygg med vismut.

 

Forholdet mellom tettheten til vismut og bly er ca 0,88. så det betyr å bruke ca likt volum hagl.

Link to comment
Share on other sites

StigK skrev (15 minutter siden):

Fant denne fra Gualandi, helt nederst står det ladninger for vv krutt faktisk. Er dette kun bly tro? Og hvor står det hvilken wad som blir brukt ?

 

 

http://www.gualandi.it/docs/tabpolv_2013_eng.pdf

Gualandi har vel kun bly som jeg har sett før. De skiller ikke mellom ulike wads, da de mener det ikke har så mye å si så lenge totalhøydepå patrin blir korrekt. jeg liker den tilnærmingen 😉😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...