Jump to content

.35 Brown-Whelen


Vaquero

Recommended Posts

.35 Brown-Whelen ser spennende ut.

https://loaddata.com/Cartridge/35-Brown-Whelen/399

Hvor vanskelig skal en gjøre det for seg selv, det finnes nokk alternativer til elg her i Norden. For noen er prosessen med ukurante patroner en hobby for seg selv, og her er en slik mulighet, hylser kan bli litt mye styr å få tak på. Die-sett bør kunne bestilles, så er det å få brotsjet et kammer, alt dette tar nok litt tid. Sånn kjapt ser det ut som det er mulig å få en 250 grains kule ut av pipa med 100 m/s mer enn .35 Whelen, om det trengs er en annen diskusjon.

.35 Brown-Wh.JPG

.35 Brown._W.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den var med på lista da jeg skulle bygge for mange år siden. Endte opp med 9,3x62. Det er ikke mye praktisk forskjell, men langt mer kurant. Et fortrinn med .35-kaliber er å kunne skyte lette billige pistolkuler til trening. Men det blir for så vidt tulle å legge så mye jobb i å få plass til mye krutt, for deretter å lade seg ned.

Hylser er vel bare å skyteforme .30-06? Eller begynne med .35 Whelen. 

Link to comment
Share on other sites

Spennende!

Jeg har aldri studert Brown-Whelen, og hadde sett for meg at skulderposisjonen var som standard Whelen, med brattere skulder og mindre konisk hylse. Men her ser skulderen betydelig fremskutt ut!

 

Jeg tipper Brown - Whelen har mindre tilbøyelighet til hylsestrekk ved fulle ladninger enn standard Whelen, som jeg må trimme ganske ofte.

 

Likevel tror jeg, for min egen del at jeg holder meg til .35 Whelen. Det er en veldig praktisk og fleksibel patron med enkel hylselogistikk, som kan lades fra .38spl til omtrent 9,3x62- ballistikk.

 

Takk for nok en lesverdig post, @Vaquero!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...