Vaquero Posted September 10, 2023 Share Posted September 10, 2023 (edited) .35 Brown-Whelen ser spennende ut. https://loaddata.com/Cartridge/35-Brown-Whelen/399 Hvor vanskelig skal en gjøre det for seg selv, det finnes nokk alternativer til elg her i Norden. For noen er prosessen med ukurante patroner en hobby for seg selv, og her er en slik mulighet, hylser kan bli litt mye styr å få tak på. Die-sett bør kunne bestilles, så er det å få brotsjet et kammer, alt dette tar nok litt tid. Sånn kjapt ser det ut som det er mulig å få en 250 grains kule ut av pipa med 100 m/s mer enn .35 Whelen, om det trengs er en annen diskusjon. Edited September 10, 2023 by Vaquero 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casey Jones Posted September 10, 2023 Share Posted September 10, 2023 Den var med på lista da jeg skulle bygge for mange år siden. Endte opp med 9,3x62. Det er ikke mye praktisk forskjell, men langt mer kurant. Et fortrinn med .35-kaliber er å kunne skyte lette billige pistolkuler til trening. Men det blir for så vidt tulle å legge så mye jobb i å få plass til mye krutt, for deretter å lade seg ned. Hylser er vel bare å skyteforme .30-06? Eller begynne med .35 Whelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted September 10, 2023 Share Posted September 10, 2023 Spennende! Jeg har aldri studert Brown-Whelen, og hadde sett for meg at skulderposisjonen var som standard Whelen, med brattere skulder og mindre konisk hylse. Men her ser skulderen betydelig fremskutt ut! Jeg tipper Brown - Whelen har mindre tilbøyelighet til hylsestrekk ved fulle ladninger enn standard Whelen, som jeg må trimme ganske ofte. Likevel tror jeg, for min egen del at jeg holder meg til .35 Whelen. Det er en veldig praktisk og fleksibel patron med enkel hylselogistikk, som kan lades fra .38spl til omtrent 9,3x62- ballistikk. Takk for nok en lesverdig post, @Vaquero! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaker Posted September 10, 2023 Share Posted September 10, 2023 8 hours ago, Casey Jones said: Hylser er vel bare å skyteforme .30-06? Eller begynne med .35 Whelen. Det ser ut som hylsebunnen er ulik, eller er det berre lys og refleksjon som gjev feil inntrykk på biletet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaquero Posted September 10, 2023 Author Share Posted September 10, 2023 Jeg måler hylsebunndiameter på .35 Whelen og .35 Brown-Whelen til 11,95mm. .30-06 patronen måler 11,90mm. Marginer innenfor like. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts