Jump to content

Mildot retikkel uten tårn


Keino

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har anbefalinger til kikkertsikte med mildot retikkel, men som ikke har justerbare tårn? Jeg er ute etter et nett kikkertsikte for fjelljakta etter blant annet rypa, og tenker et sikte på rundt 8x42 er passelig. Har i dag noen sikter på 50 og 56 med justerbare tårn, men det blir mye plunder og heft med klikking før man skyter. Optisk sett er zeissen på 3-12x56 fantastisk, men den er litt voldsom å ha med i rypefjellet. Ligger som oftest på 8x når jeg er på rypejakt. Tenker jeg klarer meg med 42 lysåpning, håndkikkerten fra swaro på denne størrelsen klarer seg godt i skumringen. 
Har også noen sikter på rundt 30 mm objektivdiameter fra burris, leupold og kahles, men savner kompenseringsmuligheter for kulebanen. Så et godt sikte som ikke er for ruvende med retikkel for å forlegge siktepunktet hadde gjort seg. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Swaro Z3 3-10x42 jeg vurderte sende inn og og få tilsvarendeBRX  retikkel til. Det var mulig og ikke så kostbart, men planen ble endret så det ble aldri noe av det. Fantastisk kikkert om du finner en med det retikklet du ønsker, muligens må du over dammen.  https://www.eurooptic.com/PDF/swarovski-brx-reticle-manual.pdf

når det er sagt finnes der smekre kikkerter med kompensator og mill retikkel. 

F.eks https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-lht-1/vortex-razor-hd-lht-3-15x42-hsr-5i-mrad

eller denne

https://skytterlinken.no/kikkertsikte-ffp-3-24x42-ir-f

 

 

image.png.f812ba8bf3596cd29c3efc0bc66f597f.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Z3 med BRX retikkel virker fin. Har en vortex hst, men tårnene er ikke låst, og har opplevd av de skrur seg i løpet av jaktdagen. Ønsker meg et godt sikte hvor justeringsskruene er kapslet inn, og hvor forleggning av siktepunkt gjøres i retikkel. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Torf said:

Sightron S3 har uforskappet bra optikk til prisen:

Mil-dot med MOA vel å merke. Usikker på om retikkel er moa eller mil, men tårnene er vertfall moa. Om den er sfp også er det jo tilnærma ubrukelig. 

 

Personlig vil jeg kun ha rent jaktretikkel om moa er inniblanda på noe vis. Eller det er sfp. 

Mil-retikkel er fint, men da må alt være mil/mrad og ffp. Synes jeg da. 

Edited by FreeSkier
La til avsnitt
Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (8 minutter siden):

Mil-dot med MOA vel å merke. Usikker på om retikkel er moa eller mil, men tårnene er vertfall moa. Om den er sfp også er det jo tilnærma ubrukelig. 

 

Personlig vil jeg kun ha rent jaktretikkel om moa er inniblanda på noe vis. Eller det er sfp. 

Mil-retikkel er fint, men da må alt være mil/mrad og ffp. Synes jeg da. 

 

Hvis du leser kravspec'en skal han ha mildot uten utvendige justerbare tårn. Han skal bare bruke justeringene til å skyte inn. Da spiller klikkverdien ingen rolle.

Denne kikkerten har riktige mål i retikkelet på 10x og er akkurat det han spør etter.

Kikkerten har også parallaksejustering som er fint å ha på korthold under 50m.

Nærmere kravspec enn denne kommer man nesten ikke hvis man da ikke er så heldig å finne en S&B 10X42 Classic med mildot. (Ikke PM2)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, forsåvidt enig i det. 

Jeg la vekt på at det jeg skrev var personlige meninger. 

 

Har selv lett etter kikkert med lignene krav, men da ffp og mil/mrad. Det er håpløst. Bortsett fra March 3-24x42 kanskje, som jeg har. Men de er dyre. 

Jeg kunne tenkt meg lignende men lettere. 

 

Da har jeg måtte evt. velge bort mil/mrad og ffp. Da dropper jeg også gladelig mil-retikkel, da jeg selv ikke gidder å bruke noe som kun stemmer på en viss forstørrelse. 

 

Jeg hadde, på kompromiss, men som i midt hode beste alternativ havna på en Leupold VX-3HD 4.5-14x40 CDS-ZL Duplex. 

 

Link to comment
Share on other sites

Parallaksejusteringen helt ned til underkant av 10 m på Sightronkikkerten er et stort pluss, funker fint med Accurize lasersystemet for trening hjemme i stua. Men den noe klumpete med store innkapslede justeringshus. S&B 10X42 Classic Mildot er kanskje siktet jeg leter etter, 10x42 fast forstørrelse passer nok utmerket til mitt bruk. Men som nevnt over, muligens vanskelig å finne på bruktmarkedet. Når jeg tenker meg grundig om, mener jeg at jeg fikk klå litt på en Hensoldt 10x42 mildot en gang. Denne ville kanskje også fungert, men er sikkert like vanskelig å oppdrive. Skjønner ikke at det skal være så lett å finne sikte med både justerbare tårn og mildotretikkel, mens rent mildotretikkel skal være så vanskelig å finne. Jeg liker å enten benytte en kikkert med vanlig trådkors og justerbare tårn, eller en nett kikkert uten utpregede tårn med et godt retikkel for å forlegge siktepunktet i. Sistnevnte sliter jeg med å finne en god løsning på. 

Link to comment
Share on other sites

Leupold bdc retikkel kan kanskje være et alternativ. Om det er sfp etter ffp er ikke avgjørende, finner jeg et greit sikte med sfp er det bare å finne en forstørrelse som gir enkleste muligheten for kulebanekompensering. Samme gjelder moa vs mil/mrad, selv om mrad er å foretrekke. Klarer å forlegge siktepunkt i moa retikkel også, bare å bruke det nok på trening så sitter det vel på jakt også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...