Jump to content

Kikkertsikte til rypejakt, åtejakt og toppjakt og litt baneskyting


Nicolai Heim

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte for noen år siden ei Tikka T3 lite med et billig meopta sikte i en pakke. Fornøyd med rifla, men ønsker å kjøpe meg et godt kikkertsikte for rypejakt, toppjakt, åte og litt baneskyting. Skjønner det er vanskelig å dekke alle behovene optimalt. Har ikke noe problem med litt vekt. Har ikke jaktet elg, men mye mulig da brødrene til dama har et eget jaktlag. 
Tips? Legger gjerne en del penger i dette. Ønsker 1 cm pr klikk på 100 meter og ikke 0,7 som jeg har nå. 
 

I tillegg, hvis noen har et godt tips til en taktisk stokk til rifla, så tar jeg gjerne i mot det også. Ønsker å skyte på litt lengre hold etter vært. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo så mye, men jeg har fått sansen for Element Optics. Mye for penga så vidt jeg kan skjønne. 2-16x50 duger både på kort hold og til finskyting. https://skytterlinken.no/element-optics-helix-hdlr-2-16x50-sfp-m-tarn

Og med noen delestreker både vertikalt og horisontalt så har du noe å hjelpe til med avstand og vindavdrift. Men uten at det forstyrrer siktebildet for mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker du bør gå for et relativt lyssterkt kikkertsikte med tynt trådkors (rype- og toppjakt) og lysdot (åtejakt og baneskyting). Max forstørrelse på 12x bør være tilstrekkelig om du ikke tenker langhold. Skal du i tillegg jakte storvilt (hvor det kan bli korte hold) bør du ha minsteforstørrelse 2x eller lavere. Jeg ville gått for noe i 2-12x50 (ev. 56 om ikke størrelse er så viktig). Swarovski Z6i 2-12x50i med retikkel 4A er min favoritt. Jeg foretrekker også cm-klikk (1 pr. 100 m). Sikkert flere europeiske i samme (pris)klasse som duger like bra.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Meopta er ofte gode sikter og du bør kunne ha en montasje der du kan bruke begge siktene og bytte på dem alt etter behov. Dersom meoptasiktet har lav minste forstørrelse vil det fungere helt utmerket til vanlig storviltjakt. Da kan du kjøpe et nytt sikte med mer forstørrelse, 4-16x eller 6-24x for bruk på rype og toppjakt der du kan utnytte mer forstørrelse. Unngå retikler som ser ut som et overpyntet juletre, det egner seg lite til jakt og baneskyting. Lysdot er en stor fordel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...