Jump to content

Gløding av hylser


Resuam

Recommended Posts

Forstår jeg det riktig at eneste grunnen til at vi gløder hylser er at hylsene vil tåle flere omladinger? 
Hvor viktig er det at det blir helt likt glødet fra hylse til hylse?

(Jeg har skjønt at jeg ikke har ocd-tendenser, men faktisk ocd (det er ikke tull). Jeg kan derfor fort havne i en situasjon der en glødemaskin til 20000 blir eneste alternativ…) Hvis eneste grunn til gløding er forlenget hylseliv, må jeg velge å se bort fra hele glødetemaet. Er det andre grunner som gjør at gløding er viktig, må jeg jo begynne å sette meg mer inn i det😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer på tre faktorer som kan motivere for hylsegløding:

 

1) Du skal gjøre krevende hylseforming, som krever nyglødede hylser for å unngå ødelagte hylser

 

2) Du vil maksimere levetiden på hylsene dine

 

3) Du bedriver ekstrem presisjonsskyting, og vil ha maksimal konsistens i kulehold gjennom ladesykluser.

 

Jeg gløder litt hylser etter de to første begrunnelsene.

 

En gang gjorde jeg en test. Et hylseparti var omladet 20 ganger uten gløding. Jeg glødet 25 hylser, og lot 25 være. Disse 50 patronene ble ladet med samme ladning (som dog var en støpekule, med begrenset presisjonspotensiale). Gjennomsnittlig gruppestørrelse var helt lik, under disse forutsetningene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (48 minutter siden):

1) Du skal gjøre krevende hylseforming, som krever nyglødede hylser for å unngå ødelagte hylser

Det kan være helt nødvendig, men krever ingen voldsom presisjon, om da ikke hylsene skal benyttes til ekstrem presisjonsskyting..

 

spindrift skrev (48 minutter siden):

2) Du vil maksimere levetiden på hylsene dine

Det virker, kan være, og kan vel kreve litt presisjon. Men andre måter, som å presse minst mulig (men riktig), er gjerne vel så effektivt. Det er også kaliberavhenging, kammeravhengig, og om man gidder kommer jo an på hva hylsene koster. Jeg gløder mine 100 338LM-hylser hver gang (med en Biltema propanbrenner, for hånd) Mine 4-5000 6.5x55-hylser - not so much...

 

spindrift skrev (48 minutter siden):

3) Du bedriver ekstrem presisjonsskyting, og vil ha maksimal konsistens i kulehold gjennom ladesykluser.

Jeg har glødet nokså mye oppigjennom (ikke i forhold til de som alltid gløder alt) Det kan hjelpe på presisjonen, men strengt tatt ikke mye, og bare om den er topp/ ekstrem fra før, og om ikke bare, så iallefall mer på langt hold. Man må understreke "kan",
Det er andre ting som hjelper mer, og som gjør gløding iallefall delvis unødvendig - som tilpasset kammerhals og dreide hylser som passer akkurat. Det er nok en bedre vei å gå for de med OCD... Og en vil vanligvis, om en gjør det rett, få bedre presisjon enn normale kammer. Det er noe faenskap, men har man OCD så er det perfekt...
Så kan en jo gløde hylser i tillegg, selv om det ikke hjelper på presisjonen, så blir jo hylsene veldig fine ;)

 

spindrift skrev (48 minutter siden):

En gang gjorde jeg en test. Et hylseparti var omladet 20 ganger uten gløding. Jeg glødet 25 hylser, og lot 25 være. Disse 50 patronene ble ladet med samme ladning (som dog var en støpekule, med begrenset presisjonspotensiale). Gjennomsnittlig gruppestørrelse var helt lik, under disse forutsetningene.

Ja, jeg har gjort samme testen mange ganger oppigjennom - man får samme resultat. Noen ganger kan en få mindre hastighetsvariasjon, men så er det det med "sample size".
Det kommer jo an på hva du gjør og har ellers også, har du ikke kontroll på sizingen, og diametern på halsen, så kan gløding gi jevnere hold og bedre presisjon, har du kontroll der, så vel, kanskje ikke.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har hatt problemer med soting på hylser i 45/70 med svake ladninger. Dette problemet vart verre for kvar omlading. Etter gløding vart sotinga kraftig redusert. Rekner med det er snakk om arbeidsherding her. Så problemet kjem vel tilbake om nokre omladningar. Men då får eg finne fram drillen og gassbrennaren igjen. Gjekk forbausande fort og greit. Litt varierande gløding vart det, men godt nok for formålet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...