Jump to content

Beste rengjøring/smøring middel til hagle?


Thomas00

Recommended Posts

Jeg vil slå et slag for Ed's red. Jeg skyter mest håndvåpen og bruker den formelen til alt av rengjøring. Sikkert noe som er bedre, men det fungerer og koster nesten ingenting. Formelen er: 1 del ATF-olje Dextron III, 1 del aceton, 1 del white spirit, 1 del lampeolje (fritidsparafin). Alt kan kjøpes på Biltema til en rimelig penge.
Jeg bruker hagla ganske sjelden, men etter bruk pusser jeg med Ed's. Jeg drar jeg ei fille med Ballistol gjennom løpet og på alt av metall når den skal stå en stund og pusser tørt når jeg tar den fram igjen. Jeg lagrer den med løpet ned, men vet ikke om det er nødvendig. Stokken setter jeg inn med linolje og terpentin 1:1. Lar det stå en times tid og har på mer om alt har trukket inn eller pusser tørt hvis det fremdeles er vått. Har gjort dette et par tiår og ingen ting har gått i oppløsning foreløpig. 
Jeg liker å gjøre ting enkelt. Av kjemi bruker jeg Ed's red til rengjøring, Ballistol (til smøring der det skal være olje og konservering) og en tube våpenfett som jeg har hatt siden 70-tallet som jeg bruker mest inni revolvere.
Kobberpasta har jeg bare brukt på bilen, men det høres jo smart ut å bruke på chokene også.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du pussesett til hagle følger det også som regel med forskjellige børster av t ex nylon, kobber/bronse som kan være "kjekt" å ha iblant.

Noen form for Solvent når løpene behøver skikkelig rengjøring. 5-56 er ellers like bra som noen dyr våpenolje, Ballistol er et bra produkt som kan brukes på både metall og kolbe, men jeg lar likevel stokken iblandt få et par dråper kokt linolje som gnides godt inn. Løse Choker bør skrus ut regelmessig og innoljes meget tynt med egnet fett som også brukes på hengsler/glideflater.

DSC_2277.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...