Jump to content

remington 552 speedmaster


Redbull

Recommended Posts

Hei, min far har noen halvauto som jeg vil dra over på meg, franchi al12 haglen ble invilget men ikke speedmasteren, ventet mot slutten av amnestiet med å se om det ble endringer i lovlige halvauto rifler, og til å begynne med så var speedmasteren vurdert som ulovlig, men før amnestiet gikk ut kom den på D listen som lovlig jaktvåpen (se vedlegg) så den ble ikke destruert.

 

Rettslig grunnlag Etter våpenforskriften § 4-1 kan politiet gi tillatelse til erverv av halvautomatiske riflemodeller som opprinnelig er konstruert for jaktbruk, og som: 1. fra fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10 2. ikke er tilvirket med skjefte eller annen innretning som helt eller delvis dekker oversiden av pipa, og 3. ikke er tilvirket med pistolgrep som står igjen på våpenet når bakstokken tas av. Tillatelse etter første ledd kan likevel bare gis for våpentyper som oppfyller kravene til lovlig våpentype etter § 3-1 og § 3-2 i denne forskriften og våpenloven § 5 andre ledd.

 

Politiets vurdering Politidirektoratet har i samarbeid med Kripos vurdert følgende rifle, Remington 552 Speedmaster kaliber 22 LR, opp mot kravene i våpenforskrifta § 4-1. jf. Våpenforskrifta § 4-1 kan politiet gi løyve til erverv av halvautomatiske riflemodeller som fra fabrikk er produsert med en patronkapasitet på under 10. Halvautomatisk rifle Remington 552 Speedmaster kaliber 22 LR, har rørmagasin med kapasitet på 15 patroner. Det kan derfor ikke gis løyve til erverv jf. våpenforskrifta § 4-1 første ledd nr. 1. Våpenet fyller ikke kravene til våpenforskrifta § 4-1 1. ledd og er vurdert forbudt å erverve til jaktformål, jf. våpenlova § 11. Din søknad om våpentillatelse avslås.

 

så spørsmålet mitt er da, hvordan stiller jeg meg til dette, er det noen vits i å klage på vedtaket? den ligger jo i D listen over godkjente våpen? som jeg kan se i alle fall...

image.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...