Jump to content

RANO 12 grams 7,62 kule.


høggern

Recommended Posts

Jeg har en håndfull RANO 12 grams kuler, kal 7,62mm.

Dette er en helmantel som ble levert på 70-80 tallet, både i 3006 og 7,62x51 rano skytterlags ammo, muligens og som løse kuler. Hva historikken bak er vet jeg egentlig ikke, men jeg har hørt den ble laget for langholdsskyting. Kula har en forholdsvis lang og bratt boattail.

 

Her avbildet sammen med Nammos 168grains helmantel som er i NM258LR ammunisjon(lengst til venstre), S&B 180 grain helmantel( i midten ), og RANO kula til høyre.

Er det noen som har erfaringer og kjenner historikken?

 

20230716_152721.jpg

20230716_152740.jpg

20230716_152758.jpg

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at disse ble ladet som 7,62NATO 12g Match i lilla esker som std-ammo til et eller annet militært VM.

Fabrikkammoen gikk bra, og Malcolm Cooper, OL-vinner og grunnlegger av Accuracy International, brukte den som treningsammo.

Jeg også brukte den endel i en Steyr SSG69 Match med bra resultat. Tror jeg hadde ca 780ms ut i 65cm pipe målt dengang på en Oehler kronograf.

Det er mulig jeg har en eske slike kuler i furtebua.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske omtrent samme historien som @Torf, og som han har jeg også noen kuler liggende. De gir utmerket presisjon.

Jeg er usikker på om denne kulen ble brukt til skarpskytterammunisjon for Forsvaret. Jeg har hørt det fortalt, men mangler fakta. Det kan være en annen tyngre enn standard kule.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg. Skal veie dem senere idag.

 

Edit: Veldig langt bak i hjernebarken lurer jeg på om det finnes to forskjellige 12g kuler. En med tambak mantel og en med plettert stålmantel som ser ut som tambak.

 

Edit 2:

RANO-kulene jeg har er 186gr med stålmantel. De festet seg til en magnet. Disse kulene ble ikke brukt i matchammoen. Hvor de har blitt brukt, eller om det bare er et prøveparti, aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg fikk dem på fabrikken i Nittedal.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...