Jump to content

Ammunisjon til hagle


Tullmus

Recommended Posts

Hei alle!

Har masse jeg lurer på, å regner med det er mange kloke hoder å kunnskap her inne, så prøver!🙂

Sist jeg jaktet så var det ikke noe blyforbud( ja minst hundre år siden) 

Kjøpte meg i vinter ny hagle å har fått med meg at bly er ute, men det jeg lurer på er om hvordan jeg vet hvordan ammunisjon jeg kan benytte i hagla, har lest bruksanvisning opp og ned å i mente, men finner ikke ut av dette. Har ikke lyst å bruke stål, men usikker på hva andre alternativ det finnes, kan bismuth brukes i alle hagler? Lurer sikkert på masse mere å etterhvert. 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ja, vismut/bismuth kan brukes i alle hagler, vi får håpe at prisene på disse etterhvert går ned. 

Din nye hagle tåler sikkert bruk av stålammo og på banene er jo stål som gjelder. 

PS: Mine egne tanker om blyforbudet er at vi må nok bite i det sure eplet og venne oss suksessivt å bruke  stål. 

Hadde et bra alternativ til bly vært realistisk å håpe på ville dette sett brukt i USA som lenge har levd med blyforbud (sjøfugl) - vi får ta lærdom og erfaringer fra Danmark som virker funnet seg tilrette og "happy" med bruken av stål også i sine fine sideliggere 

 

Fortell oss gjerne likevel vilken hagle du kjøpt... 🙂 

Er det en over/under ?, - kaliber 12/76 ? - Merke?

Edited by bobby
Legge til
Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på vismuth og bismuth? Trodde det var det samme jeg. Hva med tungsten? Er d fint til jakt? Livredd for stål da har hørt at det er fare for rikosjett. Har virkelig ikke peil på ammunisjon, og tar i mot alle tips og råd med stor takk! 

Er det lov å bruke bly på leirduebanen da? Å er det noe fare for at hagleskudd kan bli for gamle når de oppevares lenge? 

Da lurer jeg vel ikke på noe mere foreløpig 😅

Link to comment
Share on other sites

Det heter VISMUT på norsk og BISMUTH på engelsk. TUNGSTEN er engelsk for WOLFRAM. Bly på leirduebanen er forbudt, vismut er et greit alternativ til bly på jakt (har høyere egenvekt enn jern/stål). Wolfram har høy egenvekt og er dyrt. Hvis haglpatroner oppbevares under høy fuktighet kan de ta skade, gjelder også annen ammunisjon. Lagres den kjølig og tørt kan den oppbevares lenge.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...