Jump to content

58gr i 243win


SauerMarius

Recommended Posts

Jeg driver og lader fram en god samling med 58gr Barnes Varminator, har ladet med 203b med col 64,5mm.

 

Presisjonen ble litt sånn der, hva er veien å går? 202 eller URP krutt? Kortere eller lengre col? Tenkte prøve col på 63mm siden det da blir kulens diameter i hold, og muligens URP krutt.

 

Dette omtales som en patron som kn være litt vnskelig på presisjon så han noen et lurt triks før jeg brenner av alle kulene?

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 timer siden):

Først og fremst hva er "så der" presisjon? Så ville jeg gitt kula bedre hold i hylsa. Så ville jeg testet med et raskere krutt. Jeg brukte N-140 til 55 grs kuler.

Det var spredning på ca 4-5cm i hele ladestigen. 
 

Jeg får prøve raskere krutt og kortere col👍

Link to comment
Share on other sites

@SauerMarius ja, det var dårlig. Prøv kortere patronlengde med samme krutt bare test med 2-3 ladninger. Hjelper ikke det så bytt til raskere krutt. Jeg kjøpte med en Tikka T3 her for litt siden og testen med en helt tilfeldig ladning med N-140 og 55grs Nosler BT jeg hadde liggende fra tidligere 6mm. Det samlet 20mm med den litt grove dotten i kikkerten jeg har på rifla. Så jeg var fornøyd. Ladet opp 10 til med samme ladning for å sjekke at det er ei god ladning før jeg lader opp resten av kulene. Treffpunktet var også ca 1 cm høyere enn ladningen med 100 grs Hornady SP til rådyrjakta. Perfekt til alt jeg da skal skyte med den. Kråke, rev og rådyr :D 

 

Edit: 64 mm patrinlengde. 41,5 grs N-140. Norma hylser. Magtech tennhetter. Om du vil teste den. dette er ei "midt på" ladning fra Vithavouri tabellen.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

For lenge siden ladet jeg 58gr vmax i 243. Da brukte jeg urp og col 65 mm. Ble brukt Lapua hylser. Presisjonen var god og farta relativt høy. Du kan jo prøve noen ladninger med urp for å se. Tror kanskje at den Barnes kula er noe kortere, men godt kulehold er alltid kjekt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp noen ikveld med 202, 203b og urp, så får se om jeg får testet i morgen.

 

En ting jeg merket som ikke var bra var at hylsen ‘spikket’ av noen av kulene når jeg satte kulen, det skjedde bare av og til. Dette vil sikkert få innvirkning på presisjonen. 

Kula må være sykt myk eller så må Hornady hylsa være hard ser jeg for meg, hadde kule dien over en runde opp så den var nok ikke problemet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...