Jump to content

6,5 Creedmoor, VV N550, 140grs Nosler CC BTHP


VestlandsSmellen

Recommended Posts

Om Vihtavouri sine tabeller er litt vel over på det konservative? Fant ikke VV N550 data for 6,5 Creedmoor med Nosler Custom Competition 140grs i deres database, så jeg så på tilsvarende og de anbefaler rundt 38-39grs som maks ladning for 140grs prosjektiler i tabellene dems. Men dette er mye lavere enn de 41grs som jeg får når jeg mater reell data inn i GRT. Jeg ligger godt under maks trykk (3793bar ved 20°C), fant C.O.L. (70,5mm) på Nosler sine sider, og jeg ser de har maks 40-41grs for de amerikanske kruttene sine. Jeg ligger vel godt til med mine 41grs?

 

Kan noen kjøre en QL simulering så jeg kan sammenligne med GRT resultatet mitt, eller kan se i forhold til sine ladninger at jeg er i det øvre sjiktet men ikke for høyt?

 

Nosler CC BTHP 140grs 33,3mm

41grs Vihtavouri N-550

C.O.L. 70,5mm

Settedybde: 11,5mm

Magtech LR primers

Hylse lengde: 48,70mm

Hylse volum: 53,7grs H2O

 

Edited by VestlandsSmellen
Link to comment
Share on other sites

VestlandsSmellen skrev (17 timer siden):

Om Vihtavouri sine tabeller er litt vel over på det konservative?

Det er ikke mitt generelle inntrykk, men enkelte tabeller har noen uforståelige lave (og ulogiske?) ladninger. I ditt tilfelle er de imidlertid samstemte, med 38-39 grs for flere lignende kuletyper/-vekter. Om vi snakker ladedata fra kruttprodusentene synes jeg derimot Normas tabeller er litt mer på den konservative siden.

 

Jeg lader ikke 6,5 CM, men mange forskjellige kuler i 6,5x55. Nosler CC BTHP 140 grs er antagelig veldig lik Sierra HPBT 142 grs og jeg ville derfor brukt Vihtavuoris ladninger for denne kula (da er max for N550 39 grs). Hvis målet er høyere hastighet, prøv N560/N565. Men du vinner jo ikke all verdens økning med disse.

 

Jeg har aldri brukt simuleringsverktøy for å utvikle ladedata, og det er viktig å ha i bakhodet at simuleringer aldri vil overgå virkeligheten. Sikkert ikke noe i veien med QL og GRT, men jeg tror kruttprodusentene har trykkmålinger som utgangspunkt for sine tabeller. Derfor ville jeg forholdt meg til Vihtavuoris data her.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke det skjer noe dramatisk med noen få skudd med 41 grs-ladninger, men 2 grs over maks (ca. 5% overladning) med N550 er i lengden neppe sunt for våpenet ditt. Du må også forvente kortere levetid på hylsene. Hvis du får fine samlinger med 38/39 grs ladevekt for denne kula er det ingen grunn til å strekke strikken.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt N550 i 6,5 creedmoor, men ikke med 140 gr kuler. Min er faring er at det er veldig avhengig av hylsefabrikat. I tillegg har jeg opplevd at det er kort vei, fra alt vel til løse hette lommer. Ladet i peterson hylser en stige med 123 gr eldm og N550. Ladet stigen med 5 skudd med hver ladning og fant maks. Ladet opp 50 stk med ladningen som jeg mente var trygg, med høyest hastighet og best presisjon. Over halvparten av hylsene fikk kraftig merke etter utstøter og slakke hettelommer. Prøvde samme ladning i starline hylser og måtte bruke vedkubbe trikset for å få ut hylsa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

paapeder375 skrev (25 minutter siden):

Ladet opp 50 stk med ladningen som jeg mente var trygg, med høyest hastighet og best presisjon. Over halvparten av hylsene fikk kraftig merke etter utstøter og slakke hettelommer. Prøvde samme ladning i starline hylser og måtte bruke vedkubbe trikset for å få ut hylsa. 

Da har du ganske tydelige tegn på at trykket er for høyt (og din ladning for heit!). Definitivt usunt både for våpen og hylser.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på hylser ja. Jeg bruker en god del S&B hylser, og det er problemfritt, og de varer lenge med moderate ladninger. Men nå prøvde jeg litt kvassere ladninger, opp mot maks, (tabellmaks, 260Rem) og i Lapua var det ingen problem, og ingenting som tydet på høyt trykk eller noe. S&B klebet i kammeret, og fikk tydelige utstøtermerker. Disse skjøt jeg ved to anledninger, med begge hylsetypene begge gangene. 

Kommer til å fortsette med S&B, men det er tydelig at man har andre maksladninger for ulike hylsefabrikat.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...