Jump to content

Gammel Raufoss/Nato ammuisjon. Trygt å bruke?


Recommended Posts

Hei! Admin må gjerne flytte denne om jeg har lagt den under feil kategori.

 

Jeg får ei grønn forseglet limpe med 200stk 308 ammunisjon i dag av en bekjent. Jeg har skutt med disse tidligere men har merket at de funker bedre i eldre våpen?

min tikka m55 har jeg vel skutt 500 slik med uten problem, men når jeg fikk min R8 i 2020 og skulle skyte opp de siste 50 skudda fikk jeg mange klikk, samt at jeg fikk mer rust og slam i kammeret en hva jeg har gjort på min tikka. 

 

det jeg lurer på er om det er dumt å skyte Raufoss/Nato ammuisjon i nyere våpen? eller er det bare å være nøye med pussing etter bruk? noe annet å tenke på når en bruker disse? kjipt å skyte i stykker såppas dyrt utstyr bare for å spare noen kroner på ammunisjon.

 

Jeg tror det er Nato jeg får, men litt usikker. kan legge ved bilde senere i dag etter jeg har vært på skytebanen og hentet de.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nato-ammunisjon kan ha ganske harde tennhetter.
Grunnen til at du får klikk med Nato i R8 og ikke i Tikkaen, er at du spenner tennstempelfjæra med tommelen på førstnevnte og med hevarmen på sistnevnte.
Det er adskillig mer kraft i tennstempelfjæra på Tikkaen.
Hvis det er eldre NM60-ammunisjon du bruker, og ikke opplever hard ekstraksjon el. ser jeg ikke noe problem med å benytte den, bortsett fra at det er irriterende med klikk.  
Jeg har skutt mange pakker med denne i Saueren, men gav opp å bruke det i Blaser pga. klikkene.
De eldste jeg har brukt er fra begynnelsen av 70-tallet.
Den "nye" blyfrie NM231 gir tregt hevarmsløft i nesten hva som helst, så den bruker jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

NM60 (og 62, og de nye modellene) er ment for å kunne brukes i både selvladegevær, MG, og skarpskytterrifler med boltmekanisme, at de har harde hetter og relativt "høyt" trykk er liksom bare slik det er. Primært er de ment for AG-3 og MG-3. KV59, M67, og NM149 er liksom mer en ettertanke ;) 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...