Jump to content

RCBS Rebel Master kit - lading av 6,5x55


Panther

Recommended Posts

Noen erfaring med RCBS Rebel pressen? Tenker begynne å lade 6,5x55 for PRS. Har enda endel Norma fabrikkammo igjen, men ES er såpass høy at jeg vil begynne å lade selv. Har kronografert flere 10 skudds serier og ES er ligger på 30-40 m/sek. 

Har sett på RCBS Rebel Master kit og Rock Chucker Supreme, men Rebel virker som en liten oppgradering fra Rock Chuckeren. Noen erfaringer? Solgte akkurat min progressive presse for pistol, denne kunne ikke brukes på rifleammo uansett (Square Deal). 

 

Andre erfaringer eller anbefalinger til ok enstasjonspresser for rifleammo? Ønsker ikke progressiv presse. Hvor presist er egentlig kruttmålet som følger med her, RCBS Uniflow III? 

 

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra aluminimspressene til Lee, så er alle enstasjonspressene temmelig like. Rebelen er jo en ny design, og få har den ennå, så vet ikke om du vil få så mange svar. Folk som har ladet ei stund, har jo presse, de varer jo i 50 år, og kjøper ikke ny bare for å kjøpe ny...
Uniflow-kruttmålet er så presist som kruttmål blir ca. Men det må brukes litt før det er til å stole 100% på, nye er gjerne litt statiske og korn henger her og der. Presisjonen er avhengig av type krutt. Med N19 og andre typiske 6.5x55-krutt er SD ca 0.1gr. Ammunisjonen min kommer ut med en SD på rundt 3-4, som kan oversettes til en "ES" (la oss si at en "målbar ES" er ca 6SD?) på rundt 20m/s - likevel måler jeg sjelden mer enn 12-15 i ES. Uansett er det flere årsaker til hastighetsvariasjon. Selv om jeg veier kruttet på analysevekt, til 0.01gr presisjon, så er SD nesten 2m/s og noen ganger over.

 

Hva er SD på ammoen din? Det er et enklere mål å forholde seg til enn ES, siden ES bare øker med antall skudd. Likevel høres 30-40m/s mye ut - gammel sliten pipe? Puss? Det er heller ikke gitt at ES går (mye) ned bare ved å begynne å lade - men du sparer jo en del penger etterhvert da. 

Om du legger inn litt jobb kan du nok få SD/ES ned til ganske små tall, men ikke i alle piper. En annen ting er at hastighetsvariasjon sjelden betyr noe for presisjonen, eller for noe annet heller. Unntaket er selvsagt om du skyter langt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mitt Uniflow kruttmål som fulgte med Supreme-settet til RCBS har en nøyaktighet på +/- 0,2 grain med de groveste kruttene (MRP) og 0,1 grain med f. eks. Norma 202. Det er godt nok for meg. Mht. statisk elektrisitet hjelper det å tørke av alle deler som kommer i kontakt med kruttet med en bomullsfille fuktet med tøymykner(skyllemiddel) i sånn ca. 1:1-vannfortynning.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Hva er SD på ammoen din? Det er et enklere mål å forholde seg til enn ES, siden ES bare øker med antall skudd. Likevel høres 30-40m/s mye ut - gammel sliten pipe? Puss? Det er heller ikke gitt at ES går (mye) ned bare ved å begynne å lade - men du sparer jo en del penger etterhvert da. 

Om du legger inn litt jobb kan du nok få SD/ES ned til ganske små tall, men ikke i alle piper. En annen ting er at hastighetsvariasjon sjelden betyr noe for presisjonen, eller for noe annet heller. Unntaket er selvsagt om du skyter langt.

 

K

Minnekortet til kronografen ligger hjemme, og fila er ikke på pc en enda... SD hugser jeg ikke. Men syns likevel opp mot 40 m/sek variasjon er for mye. Da vil det komme bom som ikke nødvendigvis er bare skytterfeil på lengre avstander, eller som kanskje kunne vert ett treff med lavere ES.

Pipe er original Sauer 74cm som har gått rundt 350 skudd. Kanskje ikke beste pipen, men trenger mye mengdetrening så da blir det å slite ut denne litt først. Hadde jeg fått ned ES og mindre høydespredning, tror jeg egentlig Sauer pipa er mer enn god nok for meg. Opplever endel høydespredning på lengre avstander. Sideveis og vind er som det er, men høydespredning har jeg iallefall mulighet for å kanskje få ned litt. Og det er jo litt gøy å lade selv, nå kutter jeg ut lading for pistol for å bruke tid til å lade til rifle :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...