Jump to content

Vinterjakt i Sør Norge.


The hunter

Recommended Posts

I Sollia, mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen selger de både døgnkort, todagers-, tredagers- og femdagerskort for utenbygdsboende på rev, hare, fjell- og lirype ut februar. Billig er det og. Gå på inatur.no. Har hørt bra ting om dette området før, men vet ikke hvordan denne sesongen har vært. Ikke utenkelig at jeg prøver en tur der sjøl etter hvert. Må bare få fatt i kjentsfolk som kan høre med kjentsfolk som kan høre med kjentsfolk... Gidder ikke om det har vært like elendig der som på mange andre steder før i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har jaktet i Sollia i en del år nå, og vårt inntrykk i høst var at det var en markert nedgang i bestanden i forhold til årene før. Jeg har ikke vært der ennå i vinter, men jeg ville ikke vært alt for stor optimist i forhold til å finne veldig mye fugl.

 

mvh tetrao

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet sporadisk i Sollia i ca 10 år, fra 2-10 dager pr år.

Mitt inntrykk er at bestanden gikk ned fra 07-08. Dette er mest på grunnlag av andre jegeres

observasjoner, da jeg denne sesongen bare har jaktet sent i oktober. Å bedømme bestanden i oktober er umulig.

En ting jeg ønsker at uerfarne vinterjegere skal ha i mente, er at når en "kommer på" rypene i bjørka eller lengre ned i skogen på snøføre, er det veldig lett å overestimere bestanden.

En stor del av rypenes sommer- og høstbeiteområder er under snø, og rypene bruker derfor et forholdsvis lite areal. Altså: du skal se MYE ryper for å kunne si at bestanden er god.

Skyt gjerne en rype eller to, men bruk huet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...