Jump to content

Våpenoppbevaring mens jeg er på folkehøyskole


Lavrans

Recommended Posts

Jeg er en ung og ny jeger og skal på småviltjakt neste år. Neste år er jeg ferdig på videregående og skal flytte ut hjemmefra for å gå på folkehøyskole. Jeg vil gjerne drive småviltjakt hjemme og i områdene utenfor folkehøyskolen. Jeg skal få meg våpen og våpenskap. Jeg er bare usikker på hvordan lovverket er når jeg skal oppbevare våpenet i en bolig jeg ikke er i mesteparten av året? Jeg kommer forhåpentligvis til å oppbevare våpenet på skolen i korte perioder, men mesteparten av året ligger det nok hjemme. På politiets side om våpen så står det: 

 

Du må oppbevare registreringspliktige skytevåpen og våpendeler i et FG-godkjent våpenskap på den faste adressen din. Slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. 

 

Blir dermed folkehøyskolen min faste bolig? Dersom det er det, og jeg må ha våpenet på folkehøyskolen, så er jeg usikker på om jeg får lov til å ha et svært 100 kg skap der (eller våpen i det hele tatt). Hvis folkehøyskolen blir min nye bolig, så kan jeg i så fall få meg et lite skap for forskjeftet på hagla.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Endrer du adresse?

 

Du må ha en avklaring fra Folkehøyskolen om oppbevaring. Det kan jo hende det er noen sære regler om katter/våpen etc😂

 

Om du ikke endrer adresse, kan vel dette sendes politet, samt at våpenet/vital del  oppbevares i våpenskap på Folkehøyskolens bopel. 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/melding-om-oppbevaring-pa-annen-adresse.pdf

 

Ett lite skap som man kan låse inn vital del/ammunisjon og annet av verdi er ikke dumt. Det må boltes fast, så en liten prat med vaktmester’n skader vel ikke før man kjører en fransk rett i vann/el rør😆

 

 

Edited by vsmeen
Leif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klippet fra forskriften;

§ 6-2. Oppbevaring på annan bustad med vidare Løyvepliktige skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon kan oppbevarast i annan bustad enn der vedkomande er folkeregistrert når løyvehavar minst tre veker på førehand sender melding til politiet om kvar gjenstandane skal oppbevarast. Ein bustad etter første punktum kan vere hus, leilegheit, hybel og liknande som løyvehavar eig eller leiger, og som vedkomande har varig opphald i. Hytter, fritidsbustad og liknande, som ikkje brukast til varig opphald, reknast ikkje som bustad. Kravet til melding etter første punktum gjeld ikkje ved mellombels oppbevaring etter § 6-8.

Så det burde være mulig innenfor lovverket. Spørsmålet blir da om skolen tillater oppbevaring på hybel, rom ell.

 

Link to comment
Share on other sites

Som det er skrevet ovenfor kan du velge hvor du vil oppbevare våpenet, du kan også oppbevare det der du er til enhver tid. Oppbevares det der du bor nå hele tiden trenger du ikke gjøre noe som helst. Hvis du tar med våpenet på folkehøgskolen må du for det første avklare med ledelsen på skolen at dette er greit i forhold til skolens regler, du må sørge for at våpenet eller vitale deler av det oppbevares i godkjent våpenskap på skolen og du må i tillegg sende et brev til politiet hvor du opplyser at våpenet skal oppbevares på skolen når du er der. Hvis du reiser kollektivt mellom der du bor nå og skolen er det greit å være klar over at det kan være krav til hvordan våpenet fraktes i reisevilkårene for buss/tog, selv om jeg ikke tror veldig mange leser disse. https://www.vy.no/vilkar-og-personvern/reisevilkar?item=7172

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...