Jump to content

Husquarna benyttet i sin tid et kaliber som het 10 x 47 R, og 10,5x 47 R


Tomas

Recommended Posts

Dette ble brukt i små rolling block rifler på 1800 tallet. Trenger litt info om dette kaliberet, gjerne med mål av hvordan hylsene ser ut. Har søkt på nettet etter disse patronene, men får ikke treff. De ligger i lista til Husquarna på model 33. Skulle noe av vannvare ha ei hylse å avvære så er det av interesse. Takker på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye ullent likt, jeg mener å ha sett disse patronene i Sverige for salg. Men jeg handlet ikke disse, det gir litt mening at jeg har sett dem der, Husqvarne har jo vært et allemannseie og flittig brukt til jakt på mange "Katthult-gårder" for ca.100 år siden.

Jeg antar at du sikter til en flaskehalspatron. Her er det flere alternativer som kan være vanskelige å se forskjellen på, det er typisk for flaskehalspatroner fra 1870 - 80 årene. Dimensjonene som står skrevet bør ikke stemme helt når du holder i en patron og måler, her er mange like med små marginer. Den jeg har på bildene sleit jeg med å finne ut av. Jeg landet på SAA 5625 (mulig)...Andre alternativer som kan se dønn like ut er:

9,3x47R Scheiben SAA 5620

9,6x47R Scheiben SAA 5625 (som nevnt)

10,5x46,5R Scheiben SAA 6735

10x47R Schützen SAA 6745

10,5x46x5R Schützen SAA 6755

Hadde du holdt disse i hånden hadde du fått vondt i synet ved å skille fra hvem er hvem. Alle overnevnte her ser helt like ut som den patronen jeg har tatt bilde av. Konklusjon, disse patronene er å finne i Sverige. 

 

http://www.rex.gl/search.html

 

Jeg kan sende deg en PM med mer utfyllende forklaring.

 

DSC06264.JPG

DSC06262.JPG

DSC06263.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vaquero skrev (På 21.3.2023 den 20.50):

Her er det mye ullent likt, jeg mener å ha sett disse patronene i Sverige for salg. Men jeg handlet ikke disse, det gir litt mening at jeg har sett dem der, Husqvarne har jo vært et allemannseie og flittig brukt til jakt på mange "Katthult-gårder" for ca.100 år siden.

Jeg antar at du sikter til en flaskehalspatron. Her er det flere alternativer som kan være vanskelige å se forskjellen på, det er typisk for flaskehalspatroner fra 1870 - 80 årene. Dimensjonene som står skrevet bør ikke stemme helt når du holder i en patron og måler, her er mange like med små marginer. Den jeg har på bildene sleit jeg med å finne ut av. Jeg landet på SAA 5625 (mulig)...Andre alternativer som kan se dønn like ut er:

9,3x47R Scheiben SAA 5620

9,6x47R Scheiben SAA 5625 (som nevnt)

10,5x46,5R Scheiben SAA 6735

10x47R Schützen SAA 6745

10,5x46x5R Schützen SAA 6755

Hadde du holdt disse i hånden hadde du fått vondt i synet ved å skille fra hvem er hvem. Alle overnevnte her ser helt like ut som den patronen jeg har tatt bilde av. Konklusjon, disse patronene er å finne i Sverige. 

 

http://www.rex.gl/search.html

 

Jeg kan sende deg en PM med mer utfyllende forklaring.

 

DSC06264.JPG

DSC06262.JPG

DSC06263.JPG

Takker for flott svar, beklager at jeg har svart litt sent. Jeg har vært i Husquarna sine lister og funnet den der tidligere, men takker for ny henvisning. Flott å endelig se patronen.

 

Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (1 minutt siden):

Takker for flott svar, beklager at jeg har svart litt sent. Jeg har vært i Husquarna sine lister og funnet den der tidligere, men takker for ny henvisning. Flott å endelig se patronen.

 

Send meg gjerne et pm. Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. En eldre bekjent har en Husqvarna kombi som han har bedt meg om å hjelpe til med å finne ut hvilket kaliber rifleløpet er. Jeg har ennå ikke sett våpenet men selv sier han at det er en 9,3xførtiognoe, kan det være snakk om en 10x47R? Etter sigende samme type våpen som Nansen og Johansen hadde med seg da de forsøkte å nå Nordpolen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...