Jump to content

Alpina Alaska BC vs Lundhags Guide Expedition BC


tsb

Recommended Posts

Hei, 

Har noen av dere testet disse mot hverandre?

Jeg har prøvd de "gamle" Alaska BC skoene, jeg likte dem men er alltid på utkikk etter noe bedre. 

 

Går selv fra et par Crispi Stetind, som jeg synes ikke er stabil nok. Med Alpina Alaska BC så ble følelsen av stabilitet MYE bedre.

Jeg har lest mye bra om Lundhag Guide Expedition ,men sitter med noen spørsmål:

1. Er de høyere eller lavere enn Alaska BC?

2. Er de mer eller mindre stabil enn Alaska BC?

Hva er deres erfaringer? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Alaska BC sko nå. Dette er de råeste skiskoene jeg noen sinne har hatt, å ja jeg har prøvd mye. Behagelige å gå med, så meget stabil om man trenger litt ekstra i noen nedoverkjøringer. Skoene er også varme. Sko er meget individuelt, å jeg har ingen erfaring med Lundhagskoene, så de skal jeg ikke si noe om. Men du gjør ikke veldig mye feil med Alaska BC om de passer foten din.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Alfa Polar tror jeg er en del mykere enn Alpina Alaska. Har selv Crispi Svalbard BC, å liker de forsåvidt godt. Men superstabile er de ikke. Men sko med gamasj er så gull, så har ikke vurdert anna. 

 

Når det kommer til xplore, så har jeg testa 4 forskjellige sko. 

Jeg synes xplore er bedre enn bc til både gåing å kjøring. 

Men jeg har ikke funnet noen sko som er helt som jeg vil. Jeg vil jo helst ha med gamasj også forsåvidt. 

 

Tror Alpina Alaska kommer med Xplore-såle nå. Samme med en eller flere Lundhags. Crispi er jeg usikker på. Alfa har vertfall 3 forskjellige. Fischer har vertfall 1 par. Har sett bilder av Madshus sko også, men mulig det er noe prototype-saker. 

 

Jeg har brukt de 3 alfa-skoene litt og Fischer skoa. 

Grei støtte i både stiveste alfa (free) og fischerskoa, men vet ikke hvordan de er oppimot Alpina Alaska. Alfa Free passer ikke helt foten min, er heller ikke superfin av boa-stramming. Fischerskoa passer meg en del bedre, men ikke 100%. Alfa Skaget passer meg veldig godt, men er litt mykere. Mer som Crispi Svalbard kanskje. 

 

Alpina Alaska med integrert gamasj hadde nok vært strøkent. (har som sagt ikke prøvd de selv, men flere venner +samboer sverger til de.) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger folkens.

Jeg har et par Åsnes ski med BC bindinger, men har ikke planlagt å bytte de til explorebinding med det første. Jeg bruker skiene både på fjellet og i mer "preparerte" løyper.

Er det noen som har førstehands erfaring med Lundhag guide expedition skoene? 

 

Fant et tilbud på Lundhag Guide sko, men er usikker på om de er det samme som Guide Expedition? Er dette to forskjellige sko?

Link to comment
Share on other sites

tsb skrev (23 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger folkens.

Jeg har et par Åsnes ski med BC bindinger, men har ikke planlagt å bytte de til explorebinding med det første. Jeg bruker skiene både på fjellet og i mer "preparerte" løyper.

Er det noen som har førstehands erfaring med Lundhag guide expedition skoene? 

 

Fant et tilbud på Lundhag Guide sko, men er usikker på om de er det samme som Guide Expedition? Er dette to forskjellige sko?

 

Det er ikke helt samme skoen, vanlig guide er en litt "enklere/lavere" utgave, med tynnere "ull-innersko" (3 vs 5mm), disse er dog utskiftbare og veldig praktisk, da man tar ut innerskoen og tørker seperat fra skoen. Expedition er noe høyere, tyngre og varmere. Jeg har vanlig Guide, og den er spot on på mine føtter. Meget fornøyd med de. Kan handle ekstra "ull-innersko" som man enkelt kan bytte om det blir bløtt etc..

 

Jeg prøvde både expedition og vanlig når jeg skulle handle, Expedition ble "overkill" for mitt bruk. Så anbefaler å prøve. Guide Expedition er på mange måter en "massiv" sko. Men kommer an på bruksområdet selvsagt.

 

Test av vanlig Guide: https://www.utemagasinet.no/fjellski/fjellskisko/test-av-lundhags-guide-bc-fjellskisko?userToken=8971a32e-24c4-4e37-863a-ec654e484b24

Guide expedition: https://www.lundhags.com/en/footwear/women/ski-and-skate-boots/guide-expedition-bc/

Guide: https://www.lundhags.com/en/footwear/women/ski-and-skate-boots/guide-bc/?item=1040441-902

Edited by yalla
la til lenker
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...