Jump to content

Setter eller breton


Narius

Recommended Posts

Da har jeg gjort det umulige… jeg har overbevist samboer om at Fuglehund er tingen! 

 

 

Så var det det evige spørsmålet, «hvilke fuglehund passer oss?» Har møtt en del settere og har stor forkjærlighet for rasene. Har derimot aldri hatt noe med breton og gjøre, men har hørt mye bra. Så vil egentlig høre litt hva erfaringer folk har med disse rasene, helst da litt satt opp mot hverandre

 

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er jo det samme, så det er vanskelig å sette dem mot hverandre. Det blir personlige preferanser. For min del er det Breton. Flott rase som fungerer både ut og inne, sier aldri nei til en tur! Trekker som en gud med trekksele montert! Er glad i å jakte, går til tider litt langt.. Den største fordelen med Breton er jo størrelsen. Fransk arroganse kan sette tålmodigheten på prøve. Har ikke vært borti staere hund! 
 

Hunder er ellers som både børser og damer.. noen er sære og noen finner seg i alt.. Uansett, ikke forhast dere. Bruk tid og finn en valp med gode gener når det kommer til helse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jakter du i vinterland? 

Selv har jeg settere og bror min har breton. Søkkanes flotte hunda alle sammen og fugl finn dem men på vinteren her nord synes jeg min ES fungerer best.

Utenom det så er jo breton hendige flotte hunda som jobbe som fy. Skulle gjerne hatt en selv men jeg tror jeg fortsetter med settere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jakter i vinterland ja, mest med rifle etter fjellrype så langt. Men hvis jeg får hund så blir det nok mye mer. Fort kjøring over fjellet hvor det er litt skogsfugl(og ikke blåser 10-20ms hver dag).  Blir nok en flott hund uansett, blir stort sett det du gjør dem til. Flotte hunder hele bølingen. Det jeg er mer usikker på er hvordan hundene takler det hverdagslige. Hvem er best egna til de 4-5 dagene der mor og far er på jobb?

Link to comment
Share on other sites

Narius skrev (30 minutter siden):

Det jeg er mer usikker på er hvordan hundene takler det hverdagslige. Hvem er best egna til de 4-5 dagene der mor og far er på jobb?

Tror ikke dette er raseavhengig, men mer bestemt av hvordan du tilvenner valpen å være alene. De fleste hunder takler dette bra om de føler seg trygge på omgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...