Jump to content

Soting og trykktegn?


land1

Recommended Posts

Hei 

Var en tur på skytebanen i dag. Skjøt først med S&B 55grs 223. Der fikk alle tennhettene krater(?). Er dette tegn på høyt trykk?

Byttet ammunisjon da jeg oppdaget dette til Fiocchi 55grs 223. Der sotet noen av hylsene og det siste skuddet kjennes skuddet annerledes ut og fikk en liten blåst i ansiktet. Riflen er en Weatherby Vanguard 223. Usikker på alder da den er arvet.

 

S&B hylser:

AE740B45-4A28-441F-800D-78CAAB08EF0B.jpeg.dc9d4a044304d31af644085cba903937.jpeg
Fiocchi hylser:

07A77A15-1A1E-4FF6-9C24-14E2719060F1.jpeg.6dbc62c6d1f346e1cc16225f20e8a742.jpeg5C807B05-E8CC-4E05-9636-FE5B28A60035.jpeg.e3d52ba38afa125e2e833222ac139a9a.jpeg

på siste bilde her ser du sot helt bak i utdragetsporet.


Er det riflen det er noe gale med siden to typer ammunisjon oppfører seg så ulikt? Farlig? 
 

Fikk tilbud av en veldig hyggelig standplassleder at jeg kunne komme innom han for å sjekke kammeret med tolker.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at du har litt olje eller belegg i kammeret og trenger å rense kammeret med en kammerbørste ?

 

https://hjemmelading.no/produkt/pro-shot-kammerborste-kal-17-222-223/

 

Ellers har jeg også skutt 223REM S&B 69 grains HPBT som gir eksakt slike utbulende tennhetter som du viser. Men de er hardt ladet, og tennhettene virker til å være myke.

 

Disse : https://www.schouvapen.no/product.vm?id=15383

 

Skjøt fabrikk Norma 53 SP ammo, og de hadde normale hetter, ikke noe utbuling på de.

 

Rengjøring av kammer og pipe virker som første steg ja.  Sotete hylser tyder på at de ikke kleber skikkelig til kammerveggene.

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 

Det kan være at det har vært litt olje i kammeret. Pleier å dytte igjennom en tørr pusselapp før jeg drar på banen, men den tørker vel ikke opp noe særlig fra kammeret..

 

Kammerbørste har jeg og bruker jeg. Bruker forrest bore cleaning foam til rengjøring av pipe, men det finnes gjerne noe annet stoff som fungerer bedre? 

Link to comment
Share on other sites

Start med å tolke kammeret. For meg ser det ut som at soten bare er på bakre del av hylsen, det er et dårlig tegn og jeg ville ikke skutt mer før du har funnet ut hva som skjer. Faren er at en hylse eller hette kan sprekk helt og sende mye kruttgasser og mesingfragmenter inn i øynene dine. Forrest bore skum er helt ok som pussemiddel og det er ingentig galt med pusserutinene.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har hatt samme problem med min Howa 1500 i .223. Så godt som identisk våpen. S&B får slike krater som på bildene dine og hadde noen hettepunkteringer også. Etter en del søking og leting på nett har jeg funnet at sansynlig årsak er som @tailgunner skriver. Litt romt hull til tennstiften kombinert med at tennstiften på disse våpnene er stor for kalibret. Jeg fikk samme kratring på hjemmeladd ammo som skulle være helt innafor trykkmessig. Krater men ikke flate hetter. Dette var med CCI400 SR hetter. CCI har etter det jeg har funnet ut 0,2mm gods i hetta. Byttet til Magtech som er oppgitt til å ha 0,25mm og problemet er borte. 
Så løsningen på dette er tydeligvis å finne ammo med harde/tykke hetter, eller få sizet ned tennstiften og satt inn en foring i bolten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...