Jump to content

Tikka super lite 6.5 55 vs Sako s20 308


SR22

Recommended Posts

Hei 

Håper på noen gode råd angående valg av rifle. Har hatt en mauser 6.5 55 i mange år som minste mann skal arve. Nå må jeg kjøpe ny. Sako sin kommer ikke i 6.5 55 så vurderer den i 308. Tenkte aimpoint micro som optikk da jeg har en zeiss ht 3-12 56 fra før. Skyter mange rådyr og noen hjort i året  går også endel ettersøk. Har noen her erfaring med s20?

Link to comment
Share on other sites

Mye erfaring med s20 Hunter skal jeg ikke skryte på meg, men klådd og testa har jeg. Personlig så falt den ikke i smak på grunn av 3 ting som alle har med stokken å gjøre. Det første var at jeg ikke liker så godt å skyte boltrifle med pistolgrep. For meg så skal aller helst tommelen ha en tydelig "hylle" som gir meg god kontroll på avtrekket. Den andre tingen var at undersiden av kolben ble veldig bratt, noe som igjen gjorde det utfordrende for meg å finne "the spott" for baksekken og holde rifla der under skudd. Den tredje tingen er jo at rifla fan ikke kommer i 6,5x55 ;)

 

Om jeg skulle valg mellom en T3X i 6,5x55 eller en S20 i 308 så hadde jeg tenkt som følger. 

 

Tikka t3x: 

+ pris 13 390kr

+ 6,5 x55 billigete patronen som presterer over disk her til lands

+ sønnen har samme kaliber, har en av dere glemt ammo så har den andre. Kjøpe ammo sammen for bedre priser ect.

+ Tikka kan man hore opp like mye som en remington 700, noe som gjør til at du kan få en rimelig spesialisert tikka om du måtte ha sære ønsker i fremtiden.

- alle har den

 

Sako s20:

+ unik rifle- ikke så mange som har den

- pris 25 590kr

- får ikke brukt 6,5x55

- Deler / utstyr er mye mer begrenset enn hos tikka 

 

For meg så virker saken veldig tydelig. Du skal ha ei jaktrifle og avstanden det skytes på er på nært hold. Til slikt bruk så ville jeg ikke hatt noe annet en ei tradisjonell utforma rifle der man behagelig skyter med lang arm uten at hånda havner i feil vinkel ect i pistol grepet. Spander på deg modell med kolbe justering så har du spart deg 10 000kr ift s20 modellen. Noe som gir deg og sønnen ca 850 skudd norma gt. 

 

Ofte så er ikke vertikale grep/ tommelhull fordelaktig på jakt. Er ikke vanskelig å se hvilket håndledd som har mest naturlig og avslappet posisjon her. My 2 cents 

image.png.c6ff98c9a691f315fdbfced78cceaea8.pngimage.png.cb4b76121add8273ca38c4325bddf7d4.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar. Det å ha samme caliber som minstemann er et veldig godt poeng. Det har vist seg flere ganger, de fleste vi jakter med har også 6.5. Så genialt å ha mulighet hvis noe er glemt/mistet/utsolgt. Synes s20 så veldig bra ut og likte mulighet for feste av våpenreim midt på stokk og siden på skjefte. Tikka er også veldig lett så tenkte å kjøpe en grs bifrost for justeringsmuligheter. Jeg kjenner en som har t3 og er veldig fornøyd. Tenkte uansett å montere leupold qr så det er enkelt å bytte optikk. 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd S20, synes den ble litt smal for min del men god og skyte med (på bane, ikke prøvd på jakt).
Jeg hadde en TIkka T3x i 6,5x55 som jeg umiddelbart bytta stokken til en GRS på, orginalstokken til Tikka likte jeg ikke (prøvde en før jeg kjøpte min).. For meg var mer vertikalt grep mer naturlig både sittende og stående og jeg skøyt bedre med det.
Bytta til en Blaser R8 da jeg syntes balansen passet meg bedre enn det jeg hadde i Tikkaen (og systembørse fristet...).
Skal du bygge en pakke og kjøpe ny som kommer en Tikka T3x ganske fort på ca det samme som en rein S20 koster uten kikkert osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å bestille en S20 Hunter (308) hos XXL…så kanskje du får noe annet.

Kom feil variant her, men det blir vel til å beholde den i precision variant om den er litt tyngre. Har veldig godt grep å justerbarhet.


Måtte krangle over en mnd. før man fikk igjen (nok) penger til at det ble et godt kjøp, da det var veldig vanskelig for dem å korrigere det som var feilsendt.

F7D7155F-85A4-4DC6-A612-2F8418BDD16A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 1/30/2023 at 9:09 PM, The Modern Day Hunter said:

Ofte så er ikke vertikale grep/ tommelhull fordelaktig på jakt. Er ikke vanskelig å se hvilket håndledd som har mest naturlig og avslappet posisjon her. My 2 cents 

image.png.c6ff98c9a691f315fdbfced78cceaea8.pngimage.png.cb4b76121add8273ca38c4325bddf7d4.png

De bildene viser ikke den hele og fulle sannheten. Han som står øverst (Sako S20) med "rett grep" har albuen på avtrekker armen unaturlig lavt, og får en rar vinkel i hånleddet på grunn av det. På bilde under (Tikkaen) er jeg fristet til å tro at vedkomende ikke holder fullstendig rund grepet. Det er ikke så uvanlig med de tradisjonelle grepene som er avrundet. De passer ingen, men kan brukes av alle til alt om man godtar en kompromiss. PRS har snart lært alle at man ikke trenger å holde skikkelig i rifla så hvem vet hvor utviklingen går? Fra et anatomisk perspektiv vil jeg si at et rettere grep er mest riktig om man faktisk har tenkt å bruke avtrekker hånden til å trekke rifla inn i skulderen slik jeg mener at man bør skyte.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...