Jump to content

Mauser, Picatinny & Leupold QRW


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal montere ny kikkert på ei rifle med Mauserkasse, 6,5x55.

 

Vurdere da følgende:

EGW 1-Piece Picatinny-Style 20 MOA Elevated Base Mauser 98 Matte.

&

Leupold QRW 1”

 

Kikkerten som skal på er en Zeiss Conquest 6.5-20x50 #43 Reticle Target

 

Noen som har erfaringer med EGW skinnen, eventuelt har andre forslag.

Hvilken høyde på ringene vil passe (regner med at de leveres i flere høyder)

Diameteren på pipa der objektivet på kikkerten kommer, er 25mm.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hej.

jeg har selv QRW ringe i weaverbaser på min S&L. Jeg er tilfreds. Men jeg mener at der er forskellig størrelse på de tværgående spor i weaver og picatinny. Med andre ord, så KAN det være at dine qrw ikke låser optimalt i en picatinnyskinne. Men hvis "-style" betyder at den bare ligner og det ER med weaver-spor/riller, er det jo ok.

 

Da det ikke er en standardriffel du har er det svært at sige hvilken højde du skal have. Det afhænger også af løbsprofil og vinklen på hævearmen. Det sikreste er at måle sig frem. Det aller sikreste er at låne og prøve-montere. Men det er jo svært, hvis det skal bestilles i udlandet. QRW kommer i 3 eller 4 højder.

Uanset hvad, så held og lykke med projektet.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Eg fekk tak i ei Ken Farrell 20 MOA skinne og Leupold 30mm QRW Low til min Mauser.

Med ein S&B 3-12X50 vart det alt for høgt på mi rifle... Sikkert 10-15mm klaring til pipa. Men eg har ikkje klart å finne ringar som er lågare.

 

Montera òg ei Brownells skinne utan tilt på ein Winchester M70 Sporter med same kikkert. Dette vart også alt for høgt. Nesten like stor klaring til pipa her.

 

Nokon som veit om det finst skinner som er lågare? Eller om det finst lågare ringar? :roll:

Forbanna irriterande at dei er så tykke. Vurderar å maskinere ned skinna i underkant, om det er nok gods til skruvefeste...

Sorry litt off topic.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Børse og kikkert er som nevnt i første innlegg.

Skinna ble en Ken Farell 20 moa, veldig fornøyd både med levering og finish. Det føles bedre med stål en aluminium.

Skinna hadde to skruehull fram og to bak. Fikk plassert to skruer fram og en i det bakerste hullet bak. Var veldig spent på avstanden mellom framre og bakre, men dette stemte, uten det minste tvinging :shock: . Regner med at to fram og en bak holder på en 6,5. Mulig jeg får ordnet dette hvis(når) børsa skal inn og få nytt løp/lyddemper???

Ringene ble Leupold QRW 1" Low rings .730.

 

Montasjen kunne med fordel vært lavere, men er absolut til å leve med. Det er ca 8 mm mellom kikkert og pipe.

Tror jeg vil sette på et av disse løse kinnstøttene i stoff, noe anbefalinger.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

 

EGW 1-Piece Picatinny-Style 20 MOA Elevated Base Mauser 98 Matte.

 

 

Nettopp montert en slik på 6,5-06'n nå, så får vi se hvor lenge den sitter der............ :lol:

Er limt etter alle kunstens regler, men er litt spent da jeg så hva Mentor mente om slike stive skinner på ei Mauserkasse.

Taim vil shåw! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Var og prøvde vidunderet i dag.

 

Gikk ikke helt som jeg tenkte :? .

 

Under tråden MOA,MIL og andre vinkelmål konkluderte jeg med at kombinasjonen kikkert og skinne. Skulle ha nok klikk til å skyte

på 100 meter. Det gikk ikke... :(

Kikkerten var skrudd helt ned, holdt overgangen tykt-tynt kors øverst i kikkerten i nedre del av svarten på 100 meter skiva. Da hadde jeg treffpunkt i åtteren kl 12.

Mildot retikkel.

 

Gjør jeg noe galt eller må jeg gå til innkjøp av en 10moa skinne.

 

Roar

Som ble litt desperat.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Var og prøvde vidunderet i dag.

 

Gikk ikke helt som jeg tenkte :? .

 

Under tråden MOA,MIL og andre vinkelmål konkluderte jeg med at kombinasjonen kikkert og skinne. Skulle ha nok klikk til å skyte

på 100 meter. Det gikk ikke... :(

Kikkerten var skrudd helt ned, holdt overgangen tykt-tynt kors øverst i kikkerten i nedre del av svarten på 100 meter skiva. Da hadde jeg treffpunkt i åtteren kl 12.

Mildot retikkel.

 

Gjør jeg noe galt eller må jeg gå til innkjøp av en 10moa skinne.

 

Roar

 

 

Som ble litt desperat.

 

Skyt med tyngre kuler! :lol::wink:

Du kan jo bruke Burris sine "Signature"-ringer, med innlegg, for å kompensere litt.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...