Jump to content

Sauer 404 eller?


Baresauer

Recommended Posts

Hei alle!

Litt bakgrunn først.: Småviltjeger i 50 år. Skutt litt med rifle. Har en nyinnkjøpt Sauer 404 i kal. 308.

Og jeg ønsker å få noen synspunkter på følgende: Skal begynne med hjort/rådyr/toppjakt/langhold.

Har en godkjent våpensøknad på 6,5x55. Hva ville du gjort gjort? Kjøpt en ny rifle i 6,5x55 eller nytt løp

til Sauer'n?  Pris har noe å si her! 

Link to comment
Share on other sites

Enda et kjedelig svar:

 

I går kveld skiftet jeg piper på tre STR 200-kasser (skal bl.a. teste noen gamle, som ble skiftet ut en gang i tida, nå med skikkelig kikkertfeste på kassa). Og joda, det går greit å skifte pipe, - men det blir litt mindre "dørstokkmil" når man bare kan ta den aktuelle rifla fra våpenskapet, uansett formål, uten å skifte pipe.

 

Sauer og Blaser lages vel av samme konsern (kanskje på samme maskiner), og Blaser tar 10.000 mer for pipa, når den skal sitte i en Blaser, enn når den skal sitte i en STR 200. Hvis pipene til 404 er i samme prisklasse, er du godt på vei til en STR 200 for prisen av ei pipe til 404. Du er faktisk helt i mål, hvis du får et bra tilbud på ei brukt STR, og kjøper ei ny pipe i tillegg. Kikkertsiktet kan du jo bruke på begge våpna, hvis du monterer ei GOD picatinnyskinne på STR'en.

 

 

Edit.: Og siden du kaller deg @Baresauer, blir du jo ikke anklaget for blasfemi med en STR 200! 🤣

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kjøp en kliss lik Sauer 404 i 6,5x55.

Da har du 100% redundant oppsett slik at ingenting hindrer ei viktig jakt hvis noe skulle ryke.

Alle deler går om hverandre.

 

Hvis ikke 404 ville jeg kjøpt en brukt 202 som tar STR-piper. 

STR synes jeg er for klumpete på jakt selv i slanket utgave.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva menes med langhold?

Hjort, rådyr og toppjakt høres ut som det kan bli litt bæring, derfor ville jeg ikke gått for en 200STR, selv om den ikke er dum om den er montert i en KKC stokk. Billige piper er et godt argument.

Hvor mye skal du skyte, hvor lang tid vil det ta å skyte ut pipa?

 

Hva med en ny Tikka T3 i 6.5x55? 😆

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...