Jump to content

140gn TTSX i 7x57R - Ladedata?


Muntjac

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan peke meg i rett retning for å finne ladedata for 140gns TTSX i 7x57R? Jeg finner ikke dette noe sted. Bruksområdet er «alt» storvilt.
 

Skal brukes i en Merkel K1 kipp og en Merkel 96 drilling. Finnes det for øvrig noe som helst hold i ryktene om at homogene kuler ikke bør brukes i (moderne) brekkvåpen pga trykk? 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Muntjac said:

Finnes det for øvrig noe som helst hold i ryktene om at homogene kuler ikke bør brukes i (moderne) brekkvåpen pga trykk? 

For eldre våpen med loddede piper har det visst hendt at loddingen mellom pipene har løsnet- ikke på grunn av trykket, men pga at den massive kobberkulen ikke er like lett å forme som en blykule. Pipen utvider seg for mye- og loddingen kan løsne.

Link to comment
Share on other sites

Nja, du får i hvert fall ikke overladning... Med maks 42,7 grs N550 bør du ikke være langt fra 780 m/s (har du 60 cm pipe kanskje opp mot 790). Da ville nok jeg sagt meg fornøyd.

 

Edit: Hverken kippen eller drillingen er vel tenkt som langholdsvåpen, og med @asterix kommentar i bakhodet er det vel ingen grunn til å strekke strikken?

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...