Jump to content

Kolbe


Brannny

Recommended Posts

Hei, jeg skal kjøpe min første hagle. Jeg har sett meg ut en brukt beretta 687. Har dessverre ikke mulighet til å se eller prøve haglen fysisk. Men jeg har fått tilsendt ekstra bilder. lurer på en ting angående kolben. På den ene siden ser det ut som en slags innebygget kinnstøtte. På Wikipedia kalles det svinekam med kinnstøtte. Selger sier det er sånn det er på dyrere knekkvåpen. Kan noen komme med innspill på dette? Har ikke sett denne type kolbe på andre hagler jeg ser på.

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (25 minutter siden):

Svinekam er godt. Svinerygg kalles vel gjerne kolbeprofilen. Men er det kinnstøtta eller kolbeformen du lurer på. Det er ikke uvanlig, ihvertfall. Hvis kinnstøtta ikke passer deg kan du alltids fjerne den. Det er litt jobb, da.

 

Av en eller annen merkelig grunn blir skjermen hvit når jeg prøve å gå inn igjen på innlogget konto som jeg akkurat laget. Måtte lage en ny nå, men kolben ser ganske lik ut som på bildet. Er dette en kinnstøtte?  og er det uheldig å kjøpe kolbe med dette med tanke på om den passer til meg eller ikke? Da jeg spurte selger om dette var en kinnstøtte fikk jeg til svar at: det er sånn det er på dyrere knekkvåpen.Merkel_Schaefte_Holzschaefte_Schaftform_

Link to comment
Share on other sites

Bildet viser kinnstøtte. Det er ganske vanlig på hagler (også noen rimelige) samt kombinasjonsvåpen, og mange synes det er bra. Om kolben passer deg eller ikke beror på flere andre parametere, de viktigste er kanskje høyde og lengde. Lengden er det enkelt å korrigere (kappe eller legge på tykkere kolbekappe), høyden kan i noen grad justeres ved å varme opp treet og bøye litt opp eller ned. Du kan også sette på en kolbeforhøyer hvis den er for lav. Disse justeringene koster ikke all verden, men må du til med mer omfattende børsemakerarbeid renner fort tusenlappene. Det er  umulig å svare på om og eventuelt hvor omfattende justeringer du må gjøre denne på Berettaen før du har prøvd den sammen med en sakkyndig (f. eks. instruktør på en haglebane).

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke bilder på den aktuelle 687 du kan legge ut...

Vet du ca når den er produsert? - Er litt interessert da jeg selv har en velbrukt 687,- litt synd at du ikke kan prøve eller ta anlegg med den før evt kjøp.

 

At dette er driftsikre våpen og med høy kvalitet kan du iaf være sikker på.

 

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (18 timer siden):

Har du ikke bilder på den aktuelle 687 du kan legge ut...

Vet du ca når den er produsert? - Er litt interessert da jeg selv har en velbrukt 687,- litt synd at du ikke kan prøve eller ta anlegg med den før evt kjøp.

 

At dette er driftsikre våpen og med høy kvalitet kan du iaf være sikker på.

 

Takk for alle svar. 

Laget min tredje bruker for å kunne svare her inne :(

Her er link til annonsen: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=280971445

 Jeg vet ikke når den er produsert. Jeg spurte om dette men det var ikke mulig å finne ut av. Jeg trodde at dette skulle være mulig ved å se på stemplingen? Men det var visst ikke mulig å finne ut av dette på Beretta fikk jeg til svar. Stemmer det? 

 

Ellers virker det som en fin hagle. Jeg har tenkt å kjøpe denne. Hva tenker du bobby? 

Link to comment
Share on other sites

Branny3 skrev (1 time siden):

Uten tvil et pent våpen, men jeg stusser litt når en stor og seriøs forhandler sier det ikke er mulig å finne ut når den er produsert. Jeg stusser også litt over boringen, sylinder og 1/4 som må sies å være ganske åpent. Jeg tenker at dette er en typisk kortholdshagle, selv om du kanskje finner ammunisjon som gir tette skuddbilder på 25 m +.

 

Min innvending må være at siden du ikke verken får se våpenet eller prøve om kolben passer tar du en økonomisk risiko ved dette kjøpet. Ja, Beretta er gromme greier, men når dette er din første hagle bør du kanskje ikke være altfor opphengt i denne. Det er mye bra på Finn, så jeg tror jeg ville ventet til jeg fant noe jeg kunne klå på😉 .

Link to comment
Share on other sites

Produksjonsår står anført som bokstav kode som vist på bildet.

Prisen virker forsåvidt grei og den ser velholdt ut på bildene. Det er nok en 12/70 og det holder mer enn nok til alt. Cyl. og 1/4 er en grei kombinationen som jeg selv bruker I tidlig sesong - du må kanskje påregne deg kjøp av flere choker godkjent for stålhagl. 

Jeg har selv flere hagler, men 687 er nok favorit og den som gitt meg flest doubleer...😏 noe som henger høyt i min bok.

Tror du blir godt fornøyd. 

 

Screenshot_20230107-124731_Google.jpg

20230107_125618.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...