Jump to content

Pulsar Talion XQ38 vs Pulsar Thermion XQ38


Brukernavn:

Recommended Posts

Pulsar Talion XQ38 vs Pulsar Thermion XQ38

 

Hva er forskjellen, rent teknisk, på disse to modellene?

Ser jo at det er forskjell utseendemessig og at Thermion er en del dyrere, men klarer ikke å finne noen forskjell på de tekniske spefikasjonene.

Edited by Brukernavn:
Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at både din intensjon og mitt søk treffer rett modeller:

 

https://www.tenoastro.no/produkt/termisk/riflekikkert-termisk/pulsar-talion-xq38-termisk-riflekikkert/

 

og

 

https://villmarksutstyr.no/produkt/jakt/optikk/nattkikkerter/pulsar/termisk/pulsar-thermion-xq38-termisk-riflekikkert

 

Tok bare et raskt søk, men det så ut til at du finner mer detaljerte spesifikasjoner via begge linkene. 

Edited by Refs
Link to comment
Share on other sites

Nå klarer jeg å søke på disse to siktene selv og i denne "detaljerte spesifikasjonen" klarer jeg ikke finne forskjeller på prestandaen.

Det er 5000 kroner i prisforskjell mellom disse siktene. Så det jeg lurte på, min intensjon, er om noen kan si meg hvorfor jeg skal betale 5000 mer for Thermion siktet?

Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: skrev (På 5.1.2023 den 16.15):

Se der ja.

... men vil ikke det si at Talion har bedre prestanda??


Lavere er bedre, det stemmer.
Jeg kjøpte Thermion XQ38, solgte det og kjøpte Thermion 2 XQ38.
Forskjellen mellom Thermion og Thermion 2 var eksakt 50mK vs 40 mK... og så kom Talion ut et par uker etter.

Men nå har XQ35 Pro kommet ut -- og må også tas med i regnskapet.

...dimensjonene på alle Thermion (2) - siktene er de samme.
Alle siktene til Pulsar i prisklassen, Thermion og Talion, har 1350 meter deteksjonsavstand.
Alle har oppladbare batterier som i praksis kan lades i felt mens siktet er på, med eksterne batteripakker eller i bilen, eller via skjøteledning, via USB.

Forskjellene på dem er som følger:

Thermion 2 XQ38:
40mK sensor
2 (intern) + 3 timer (utbyttbar) oppladbare batteripakker
Utbyttbar batteripakke kan byttes mens siktet er på
Ca 900 gram vekt
40 centimeter lengde
Mikro USB kontakt/lader
Pris rundt 30 000(??!)
Kan monteres med 30mm ringer og ligner rent overfladisk et Zeiss sikte
Kan monteres svært lavt over løpet, men pass dog på at lyddemper kan bli synlig på sensor, som kan ødelegge siktebilde ved lav montering etter få skudd.

Talion XQ38:
40mK sensor
9 timer brukstid i utbyttbar oppladbar batteripakke
Må skrus av for å bytte oppladbart batteripakke
Ca 750 gram vekt
33 centimeter lengde
USB-C kontakt/lader
Pris rundt 25 000

Monteres med skinnemontasje i fast høyde

Thermion 2 XQ35 Pro:
25mK sensor
5 (intern)
+ 3 timer (utbyttbar) oppladbare batteripakker
Utbyttbar batteripakke kan byttes mens siktet er på
Circa 900 gram vekt
40 centimeter lengde
USB-C kontakt/lader
Pris rundt 30 000
Kan monteres med 30mm ringer og ligner rent overfladisk et Zeiss sikte
Kan monteres svært lavt over løpet, men pass dog på at lyddemper kan bli synlig på sensor, som kan ødelegge siktebilde ved lav montering etter få skudd.

...

Så.

XQ35 Pro er best om du vil ha et for tradisjonelt sikte, og er teknisk best av Thermion-siktene.
Det har bedre batteri, bedre sensor, enn de andre i Thermion XQ-serien i prisklassen.
Det har bedre sensor enn Talion, og kan monteres lavere, men dette begrenses i praksis av at lyddemper skaper problemer om siktet er 'for lavt'.
Det kan også, ærlig talt, være en fordel at det ligner på Zeiss rent overfladisk:
Det tiltrekker seg mindre oppmerksomhet når man ligger på banen med hva som ser ut som et stort dyrt optisk sikte enn hva som åpenbart er et digitalt eller termisk sikte.

Og alternativet er Talion XQ38 for et mer kompakt sikte som er betydelig rimeligere, 7 centimeter kortere, og ~150 gram lettere.

Det burde gå an å prute aggressivt på Thermion XQ38 og Thermion 2 XQ38 skulle jeg tro:
Et sted må forhandlerene bare kutte tapet for å kunne føre de nyere modellene.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt så mye på vekt og lengde, men der har jo Talion en stor fordel men montasjen må nødvendigvis bli høyere ja. På bildene til importøren er den montert veldig langt tilbake, hvis den ikke kan monteres lengre framme er den uaktuell for min del.

Er enig i fordelen med at Thermion ser ut som ett vanlig sikte.

Talion har ikke innebygd batteri men kan batteriet lades i enheten? Samme batteri som Axion er jo en fordel.

Slik jeg forstår det da har Talion lik eller bedre prestanda en XQ38 siktene når et gjelder senorer. Det er når vi kommer til 35 at Thermion drar i fra.

 

Synd ikke importøren har en sammenligningsfunksjon på nettsidene sine. Det hadde også vært kjekt om de hadde hatt historiske modeller tilgjengelig på sidene sine.

Når det gjelder pruting på termisk optikk har jo dette vært ett ikke tema da leverandørene ikke har klart å skaffe nok og det har til tider vært ganske lange ventelister. Nå virker 

det jo som det er blitt en endring på det selv om importøren av Pulsar fortsatt er tom for de mest populære modellene.

Forstår det også slik at butikkene ikke har så mye "å gå på" når det gjelder Pulsar som andre merker Hik Micro, Infiray osv. 

Det vil vel også alltid være noen som kommer og skal ha en Thermion XQ38 uten å tenke på om det er en Thermion CQ38 en Thermion XQ38 2 eller en Thermion XQ38 Pro.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...