Jump to content

Lading til STI Edge 40


MichaelA

Recommended Posts

Hei

 

Trenger tips og råd ang lading. Har akkurat fått montert opp 550'n nå og er nesten klart til å begynne pressing, MEN jeg trenger en god startladning for STI Edge cal 40. Har følgende jeg ønsker å bruke(Har til rådighet nå) :wink:

 

Speer 180 Grain kuler

Fiocchi hylser

VV 320

Remington primer

 

Har fått tips der AOL er 30,5 og en kruttmengde på 5,1 grain

 

Hvilken kule lengde og krutt mengde vil dere anbefale som startladning?

 

//MA

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trenger tips og råd ang lading. Har akkurat fått montert opp 550'n nå og er nesten klart til å begynne pressing, MEN jeg trenger en god startladning for STI Edge cal 40. Har følgende jeg ønsker å bruke(Har til rådighet nå) :wink:

 

Speer 180 Grain kuler

Fiocchi hylser

VV 320

Remington primer

 

Har fått tips der AOL er 30,5 og en kruttmengde på 5,1 grain

 

Hvilken kule lengde og krutt mengde vil dere anbefale som startladning?

 

//MA

 

I Edgen jeg hadde så brukte jeg 180 grs Frontier, med 5,2 grs 320. Lengde 31 mm. Lengen vil være avhengig av formen på kule. Noen kule kan kanskje ikke lades så lange

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøvde meg med 180 grs Berry kuler, 5,2 grs N320 og en lengde på 31,5 i dag, men dette ga meg bare en PF rundt 165. Er det lengden som har skylda, eller kan man gå så langt å si at at -1 grad kan spille så mye inn?

Det skal sies at jeg ikke skyter Edge, men Legend. Men såvidt jeg vet er de ganske identisk i mekanisk utførelse.

 

Blackops92: Hvilken ladning brukte du på denne pistolen?

Link to comment
Share on other sites

ADVARSEL: Max 4.1gr N320 bak 180gr kule ifølge VV. Jeg er tilhenger av at dumme mennesker skal få lov til å sprenge sin egen pistol, men ikke nødvendigvis publisere ladedata som går langt forbi fabrikkens data. "Monkey see, monkey do", og den apekatten kan finne på å bruke en annen patronlengde, eller lade til en Glock som begrenser patronlengden.

 

Bruker selv en kombinasjon av N320 og 180gr kule, og jeg vet hvor kilent det er.

Link to comment
Share on other sites

ADVARSEL: Max 4.1gr N320 bak 180gr kule ifølge VV. Jeg er tilhenger av at dumme mennesker skal få lov til å sprenge sin egen pistol, men ikke nødvendigvis publisere ladedata som går langt forbi fabrikkens data. "Monkey see, monkey do", og den apekatten kan finne på å bruke en annen patronlengde, eller lade til en Glock som begrenser patronlengden.

 

Bruker selv en kombinasjon av N320 og 180gr kule, og jeg vet hvor kilent det er.

 

 

Men det er med normal lengde på 28,6mm. Lader man lengre går trykket ned. Rundt 30mm og rundt 5gr, er det flere praktisk skyttere bruker og som har våpen som er gått langt over 100k skudd.

Det fine med så lange patroner er at det som regel ikke går i pistoler som Glock og derfor er vanskelig

 

Men selvfølgelig gjøres alt på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg med 180 grs Berry kuler, 5,2 grs N320 og en lengde på 31,5 i dag, men dette ga meg bare en PF rundt 165. Er det lengden som har skylda, eller kan man gå så langt å si at at -1 grad kan spille så mye inn?

Det skal sies at jeg ikke skyter Edge, men Legend. Men såvidt jeg vet er de ganske identisk i mekanisk utførelse.

 

Blackops92: Hvilken ladning brukte du på denne pistolen?

 

5,2 grs med 320, 31,5 mm lengde, og Frontier 180 grs kuler. Federal SP tennhetter

 

Temperatur kan ha litt å si ja, det samme kan kulestørrelsenr. Frontier kan være litt større, og dermed blir det litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Jau, du mener altså jeg skal kjøre på med mer krutt da med andre ord!?

 

Ja, øk til 5,3. Det vil ikke være noe problem. Men ta også hensyn til tempraturen, når det blir sommer så har du mest sannsynlig høyere hastighet

 

Her har du en ladetabell der man har brukt lengre patronlengde enn fabrikk. Her har de brukt 5,3 grs, med en lengde 30,9

 

http://www.precisionbullets.com/PDF/maashl40sw.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Noen som har ladedata med Archipelago 180 grs kule (det er 2 typer hvorav 1 med forskjellig diameter).

 

Jeg har prøvd litt, men det vil være veldig forskjellig. Jeg prøvde med den med størst diameter, og den måtte jeg sette ned på en patronlengde som var tilsvarende fabrikklengde. Satt i rillene ellers.

 

Så først bør du måle friflukten på pistolen, med de kulene du har. Ellers er pistolen du har kjøpt veldig fin, jeg så på den for 14 dager siden(for en annen som var interessert i den)

Link to comment
Share on other sites

Ellers er pistolen du har kjøpt veldig fin, jeg så på den for 14 dager siden(for en annen som var interessert i den)

 

Skal bruke den litt først før den går til baker'n for avtrekksjobb (1400 gram, det har jeg på CZ å det er passe) og evt feilretting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...