Jump to content

Slipeverktøy


Perjoto

Recommended Posts

Mulig det har blitt omtalt ørten ganger her, men hvilket verktøy anbefaler dere for å slipe kniv? Er anbefalingen annerledes om det er en hobby man skal sette seg inn i eller om det skal brukes raskt og enkelt i det daglige av kone og barn? Ulike typer kniver? Det var en som anbefalte meg noen vinkelblokker som kan klipses på kniven for å slipe i rett vinkel, men har ikke klart å finne et slikt produkt. 

Link to comment
Share on other sites

Har litt diverse av slipestål og slipe sten, som alle krever litt erfaring å bruke ordentlig, så kjøpte vi en Vulkanus Professional VG2 sliper for 2 år siden, som er veldig lett å bruke for alle. Kan nesten si at den er idiotsikker, men den er veldig enkel å bruke. Jeg klarer ikke å få knivene noe skarpere med andre metoder (er sikkert folk som er flinkere enn meg med stål/sten løsninger som ville klare det) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mordor skrev (2 timer siden):

...så kjøpte vi en Vulkanus Professional VG2 sliper for 2 år siden, som er veldig lett å bruke for alle. 

Jeg har også en slik, og synes den funker veldig bra. Den har dog begrensninger mht. eggvinkel, og jeg synes også eggen blir litt ru, selv om jeg vinkler til finsliping. Bruker derfor en keramisk brynestang til å gjøre eggen glattere.

 

Når det er sagt, ingen hobbyløsning gir så skarpe kniver som mitt gamle Lansky brynesett med jigg til å spenne opp kniven og mulighet for tre ulike eggvinkler. Men det er jo litt plundrete i bruk, og slipingen tar vesentlig mer tid. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...