Jump to content

Løp schultz & larsen


Stighols

Recommended Posts

6,5x55 er vel godt valg på 500 til 600 meter vil jeg tro.

Men 30-06 er en bra patron til 5-600 den også.

Jeg har selv 308 til det samme holde, men synes ikke det er riktig patron.

Har ei børse som ble bygget hos Hansen Rifler på Vestfossen nær Kongsberg.

Fant fort ut at en skikkelig kikkert på den var alfa og omega for i det hele tatt kunne treffe på det avstand.

 

Link to comment
Share on other sites

Straks en passerer 1000-1200m begynner 300ene å få en egg over 6.5. Men jeg ville aldri vurdert en 300 til skyting under 1000m. Skyter jo endel med 338(LM)en under 1000m, men det er mest for å bli vant til den, innskyting og testing, hensikten  med den er å skyte 1500-2500m. Tror aldri jeg kan klare å konkurrere med meg selv og 6 eller 6.5mm på hold under kilometeren med den. Til det får en skutt for lite, og det skjer for mye når en gjør det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stighols said:

Har tenkt tanken og søke på 6,5x55 løp

Nå tror jeg ikke du lengre trenger å søke dersom det er til en rifle du allerede har? Mener du kan kjøpe den pipa du har lyst på uten noe om og men så lenge det er fra en forhandler.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Straks en passerer 1000-1200m begynner 300ene å få en egg over 6.5. Men jeg ville aldri vurdert en 300 til skyting under 1000m. Skyter jo endel med 338(LM)en under 1000m, men det er mest for å bli vant til den, innskyting og testing, hensikten  med den er å skyte 1500-2500m. Tror aldri jeg kan klare å konkurrere med meg selv og 6 eller 6.5mm på hold under kilometeren med den. Til det får en skutt for lite, og det skjer for mye når en gjør det...

 

K

Er for og kansje få bruke noen litt tyngre kuler til jakt holdene på 200-300 meteren jeg vurderer en 300 i tilegg. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (18 minutter siden):

Nå tror jeg ikke du lengre trenger å søke dersom det er til en rifle du allerede har? Mener du kan kjøpe den pipa du har lyst på uten noe om og men så lenge det er fra en forhandler.

Er ett system våpen så blir ekstra pipe og det er vell søknadsplikti ennå? 

Link to comment
Share on other sites

Stighols skrev (46 minutter siden):

Er ett system våpen så blir ekstra pipe og det er vell søknadsplikti ennå? 

Ja, sånn som jeg forstår de nye reglene:

Ekstra pipe i annet kaliber er søknadspliktig.

Ny pipe i samme kaliber kan kjøpes fra en forhandler uten søknad. 

 

Sånn står det i de nye retningslinjene for våpenloven:

 

 Erverv av våpendeler fra forhandler
Piper er etter våpenforskrifta § 2-4 underlagt løyveplikt og krever politiets tillatelse for erverv. Unntak følger av tredje ledd ved erverv av pipe, sluttstykke og revolvertønne hos næringsdrivende med løyve til tilvirkning, handel eller reparasjon av skytevåpen, uten krav om ervervsløyve fra politiet når:
1. Våpendelen passer i et våpen eieren har løyve til å ha [og,]
2. Våpendelen erverves hos person med tillatelse til å tilvirke, reparere eller handle med skytevåpen [og,]
3. Pipe som erverves er i samme kaliber som skytevåpenet er registrert for
Unntaket kan ikke benyttes for erverv av piper i andre kalibre til systemvåpen.
Ved bytte av våpendel i medhold av § 2-4 tredje ledd kan våpeneier beholde gammel våpendel dersom det foreligger løyve til erverv av våpendelen som skal beholdes fra politiet.

Den næringsdrivende sender melding til politiet med opplysninger om hvilken ny våpendel som er utlevert. Gammel våpendel utleveres bare mot fremvisning av ervervsløyve for våpendelen.
Unntaket gjelder bare ved erverv fra godkjent forhandler i Norge. Erverv fra privatperson eller bedrifter uten løyve etter våpenlova § 23 eller utlandet faller utenom og er løyvepliktige.

Link to comment
Share on other sites

ruger1022 skrev (10 minutter siden):

Ja, sånn som jeg forstår de nye reglene:

Ekstra pipe i annet kaliber er søknadspliktig.

Ny pipe i samme kaliber kan kjøpes fra en forhandler uten søknad. 

 

Sånn står det i de nye retningslinjene for våpenloven:

 

 Erverv av våpendeler fra forhandler
Piper er etter våpenforskrifta § 2-4 underlagt løyveplikt og krever politiets tillatelse for erverv. Unntak følger av tredje ledd ved erverv av pipe, sluttstykke og revolvertønne hos næringsdrivende med løyve til tilvirkning, handel eller reparasjon av skytevåpen, uten krav om ervervsløyve fra politiet når:
1. Våpendelen passer i et våpen eieren har løyve til å ha [og,]
2. Våpendelen erverves hos person med tillatelse til å tilvirke, reparere eller handle med skytevåpen [og,]
3. Pipe som erverves er i samme kaliber som skytevåpenet er registrert for
Unntaket kan ikke benyttes for erverv av piper i andre kalibre til systemvåpen.
Ved bytte av våpendel i medhold av § 2-4 tredje ledd kan våpeneier beholde gammel våpendel dersom det foreligger løyve til erverv av våpendelen som skal beholdes fra politiet.

Den næringsdrivende sender melding til politiet med opplysninger om hvilken ny våpendel som er utlevert. Gammel våpendel utleveres bare mot fremvisning av ervervsløyve for våpendelen.
Unntaket gjelder bare ved erverv fra godkjent forhandler i Norge. Erverv fra privatperson eller bedrifter uten løyve etter våpenlova § 23 eller utlandet faller utenom og er løyvepliktige.

De vill da bli ny søknad når jeg skal gå fra 30-06 til 300win og 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Minner om at win.mag også krever magnum sluttstykke (annen støtbunn), og muligens (??) nytt magasin. Det blir noen tusenlapper ekstra.

 

Hvis du synes 30-06 er utilstrekkelig, og vil ha større kruttkapasitet, kan du jo også vurdere å få brotsjet opp eksisterende 30-06- løp til AI- kammer. Da mangler det ikke så veldig mye på win.mag ytelser. Men du kan bruke det sluttstykket du har. Og du kan fremdeles skyte ordinær 30-06 fabrikkammo i 30-06 AI- kammer.

 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (9 minutter siden):

Minner om at win.mag også krever magnum sluttstykke (annen støtbunn), og muligens (??) nytt magasin. Det blir noen tusenlapper ekstra.

 

Hvis du synes 30-06 er utilstrekkelig, og vil ha større kruttkapasitet, kan du jo også vurdere å få brotsjet opp eksisterende 30-06- løp til AI- kammer. Da mangler det ikke så veldig mye på win.mag ytelser. Men du kan bruke det sluttstykket du har. Og du kan fremdeles skyte ordinær 30-06 fabrikkammo i 30-06 AI- kammer.

 

Det kan være en god mulighet, klar over de må til med nytt sluttstykke 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Stighols said:

Er ett system våpen så blir ekstra pipe og det er vell søknadsplikti ennå? 

 

2 hours ago, ruger1022 said:

Ekstra pipe i annet kaliber er søknadspliktig.

Det hele er et snev forvirrende ja, men i følge Ragnar Hansen kan du få en ny pipe i annet kaliber om du har et systemvåpen med våpenkort på den pipa du har fra før. 
https://www.hansen-rifles.no/model-rt/lovverk-pipeskift-ny-pipe/

Så da koker det vel ned til om du har et eget våpenkort på den pipa du allerede har i 30-06?

 

Hva som er riktig skal ikke jeg begi meg ut på å si noe om siden loven skrives forvirrende, tvetydig, vag og fullstendig på randen av absurd for menigmann og de som vet forskjell på frem og bak på ei rifle. Det er vel mange som burde tatt litt mere selvkritikk på akkurat dette arbeidet? Men uansett Ragnar Hansen…

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Mye tolking, jeg måtte søke på ny pipe i annet kaliber til et (system)våpen jeg hadde fra før. Måtte også søke for å bytte pipe og kaliber i en annen børse.

Dette etter å ha snakket med våpenkontor (som måtte diskutere med en kollega og ringe meg opp) for å få en forklaring på hvordan reglene skal tolkes.

Link to comment
Share on other sites

@1983hvis du spør på et våpenkontor så antar jeg at de hver eneste gang sier nei bare for å være sikker på at de ikke gjør noe galt🙄.  Forvaltningen gjør det alltid utrolig vanskelig for seg selv. Ser man litt rasjonelt på det så er det jo helt likegyldig hva som står på den pipa du kjøper. Kan du kjøpe en du har i kaliber fra før, hvorfor skal du ikke da bare kunne kjøpe en i et annet kaliber? Du får jo våpenkort på pipa uansett utfall. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

 

Det hele er et snev forvirrende ja, men i følge Ragnar Hansen kan du få en ny pipe i annet kaliber om du har et systemvåpen med våpenkort på den pipa du har fra før. 
https://www.hansen-rifles.no/model-rt/lovverk-pipeskift-ny-pipe/

Så da koker det vel ned til om du har et eget våpenkort på den pipa du allerede har i 30-06?

 

Hva som er riktig skal ikke jeg begi meg ut på å si noe om siden loven skrives forvirrende, tvetydig, vag og fullstendig på randen av absurd for menigmann og de som vet forskjell på frem og bak på ei rifle. Det er vel mange som burde tatt litt mere selvkritikk på akkurat dette arbeidet? Men uansett Ragnar Hansen…

Ja har eget våpenkort på pipen, jeg synst det mange av lovene som er kan veldi fort tolkes på flere måter, ikke rart en ikke blir noe klokere

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Stighols said:

Ja har eget våpenkort på pipen,

Da ville jeg tatt en telefon til Hansen om det er aktuelt å kjøpe piper fra han. Så sparer du deg kanskje for 6mnd behandlingstid og et 1/4 våpengebyr😉

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...