Jump to content

Starte med pistolskyting


MauserGutten

Recommended Posts

Hei, jeg er 16 år og har lenge hatt lyst til å drive med pistolskyting fordi det virker gøy ut og jeg tror det hadde vært en fin hobby for meg å holde på med, jeg bor i Kristiansand og har hørt at det er en klubb (var vel to før?) som driver med dette.

Hva syns dere på kammeret om det?, Har dere erfaringer, tips og råd? 

Jeg har selvfølgelig ikke egen pistol, og hverken mor eller far har det heller, så har evt klubben i Kristiansand utlånsvåpen?

Håper på svar, er veldig motivert til å prøve meg på pistolskyting.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Kristiansand pistolskyttere er en flott klubb, med flotte folk og ett flott anlegg. 
De satser stort på ungdomsskyttere, og har også mulighet for utlån. 
De holder til på Farvannet, 5 små minutter unna Kjevik med bil. De har også en innebane som de benytter tidvis i Gimlehallen

Link to comment
Share on other sites

Stimm skrev (10 minutter siden):

Hei. 

Kristiansand pistolskyttere er en flott klubb, med flotte folk og ett flott anlegg. 
De satser stort på ungdomsskyttere, og har også mulighet for utlån. 
De holder til på Farvannet, 5 små minutter unna Kjevik med bil. De har også en innebane som de benytter tidvis i Gimlehallen

Det høres jo helt fantastisk ut, vet du noe om det er et godt klubbmiljø?

Link to comment
Share on other sites

MauserGutten skrev (2 minutter siden):

Det høres jo helt fantastisk ut, vet du noe om det er et godt klubbmiljø?

Såvidt meg bekjent er det er ganske godt miljø der. Har skutt mye på banen der, og det er etter mitt inntrykk - trivelige folk, med en god kjerne som utfører og arrangerer forskjellige stevner, klubbstevner og treninger. 
Du vil nok trives godt der :) Stor klubb med mange dyktige skyttere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du ikke bor for langt unna Nodeland, så holder Greipstad Pistolklubb til der :) Litt mindre enn Kristiansand Pistolskyttere, men det kan jo ha sine fordeler også. Det er bare å komme på en mandagstrening (nybegynnertrening) for å se litt hva det går i. Du må dog ha ett sikkerhetskurs for å kunne skyte, disse blir som regel arrangert ett par ganger i året av de ulike klubbene rundt om :) 

Link to comment
Share on other sites

Som Panther skriver er ofte det beste å ta en tur innom for å få mer info, snakke med de som er der og få en bedre følelse av hva pistolskyting dreier seg om. For å kunne låne våpen og skyte på treninger må du fullføre sikkerhetskurset først og bestå en liten eksamen. Hvis du følger med på hva instruktørene forteller på kurset er det ikke vanskelig å klare eksamen, det meste dreier seg om sikker håndtering av våpen. Før du har tatt sikkerhetskurs så er det mulig å prøve å skyte noen skudd hvis en i klubben er sammen med deg og veileder deg hele tiden mens du skyter. Siden du ikke har fylt 18 enda så bør du ha med en av dine foreldre/foresatte første gang du oppsøker klubben, da slipper de som er der å lure på om dine foresatte synes det er greit at du ønsker å lære å skyte. 

Link to comment
Share on other sites

MauserGutten skrev (19 timer siden):

Hei, jeg er 16 år og har lenge hatt lyst til å drive med pistolskyting fordi det virker gøy ut og jeg tror det hadde vært en fin hobby for meg å holde på med, jeg bor i Kristiansand og har hørt at det er en klubb (var vel to før?) som driver med dette.

Det er hovedsakelig to pistolklubber i Kristiansand. Det er noe småskala "svartkruttgreier", som jeg ikke husker navnet på. Veldig trivelige folk, men ikke veldig organisert. Men to ulike klubber, "Cowboy Action", og "Svartkrutt". Det er gøy, men sært, og nok ikke der man skal begynne.

 

Kristiansand Pistolskyttere er den store NSF-klubben, med baner i Gimlehallen og på Farvannet. Hjem - Kristiansand Pistolskyttere (krsps.no)

Tilfeldigvis er det første som står på hjemmesiden deres/vår Åpen dag for barn og ungdom - Kristiansand Pistolskyttere (krsps.no) 18.desember, i morra.

 

Den andre pistolklubben er Kristiansand Sportskyttere – Kristiansand's IPSC klubb! Her er det lite luftpistoler, for å si det sånn.

 

Mens KP har et godt og grundig opplegg for sikkerhetsopplæring, og aktivt søker ungdommer, er KSS mer i "startgropa" på juniorarbeid, og de juniorer som er, er barn av aktive skyttere. Klubben er mye mindre enn KP (1/10) Banen er en bunker under Grim kirke. 

 

Jeg anbefaler at du tar en kikk på begge klubbene, fysisk, irl., da de driver med litt forskjellig skyting. Klubbene har en litt komplisert historie samme - fra to klubber, til tre, og tilbake til to, og baksnakking av den andre vil kunne forekomme i begge ;) Men opphav og kilder til krangel og stridigheter er stort sett gått ut på dato/ dødd ut, og begge klubbene driftes av topp folk, som er topp skyttere, og jeg kan varmt anbefale begge. (jeg er medlem i begge, men "passer" utvilsomt mye bedre i KSS)

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Den andre pistolklubben er Kristiansand Sportskyttere – Kristiansand's IPSC klubb! Her er det lite luftpistoler, for å si det sånn.

Er det de som er med i Dssn, Praktisk/Dynamisk sportsskyting?

Er også interesert i dynamisk, virker gøy, men har hørt at man må ha egen pistol for å begynne, noe som jeg ikke har

Link to comment
Share on other sites

MauserGutten skrev (27 minutter siden):

Er det de som er med i Dssn, Praktisk/Dynamisk sportsskyting?

Ja

 

MauserGutten skrev (27 minutter siden):

Er også interesert i dynamisk, virker gøy, men har hørt at man må ha egen pistol for å begynne, noe som jeg ikke har

I prinsippet må man det, derav stort sett kun barn av skyttere. Usikker på om de har utlånsvåpen, men det går nå helt sikkert an å få prøve med en privat pistol. Det er treninger onsdager kl 1800 i hula.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

For å delta på dynamisk skyting må du gjennomføre et eget kurs, de fleste klubber med en dynamisk-gruppe arrangerer slik kurs 1-2 ganger pr halvår. For å delta på kurset må du ha gjennomført sikkerhetskurset og mange klubber krever, så vidt jeg kjenner til, at du har deltatt på klubbens vanlige treninger i minst ett år og har eget våpen. Kravene stilles fordi dynamisk skyting stiller veldig høye krav til sikker håndtering av pistolen og det er lett å gjøre noe feil når du skal løpe rundt med ladd våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (5 timer siden):

For å delta på kurset må du ha gjennomført sikkerhetskurset og mange klubber krever, så vidt jeg kjenner til, at du har deltatt på klubbens vanlige treninger i minst ett år og har eget våpen

Såvidt jeg kjenner til (skyter du dynamisk forresten?) - er hver eneste av disse påstandene helt eller delvis feil. Det virker som om praksis er forskjellig rundt om i landet.

 

For å bli medlem, og for å delta på stevner i DSSN, så må man gjennomføre "godkjenningskurs", som er et sikkerhetskurs, og som gir en innføring i reglene i dynamisk sportsskyting. Dette kurset gir en rett til å være medlem, og til å konkurrere. 

Kurset avsluttes med et "godkjenningsstevne".

 

I tillegg må en være medlem i 6 måneder, og delta på et antall stevner og treninger for å få lov av Politiet til å kjøpe egen pistol.

 

De fleste klubber krever dog at man har egen ("egen") pistol for å delta på kurset, og det krever gjerne at man er medlem i 6 måneder og deltar på x antall treninger først. Men man kan også låne en pistol. 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@M67I begge pistolklubbene som jeg er medlem av får man ikke lov til å delta på dynamisk-kurset uten at man har hatt egen våpen en stund, noe som gjør at man har både sikkerhetskurs og deltakelse på normale treninger i klubben, så her er det tydeligvis forskjellig praksis i ulike klubber. Denne teksten står på hjemmesiden til en av klubbene; 

 

Siden dette er en skyteform hvor man i stor grad skyter under bevegelse, har vi et ekstra stort fokus på sikkerhet. For å kunne delta i denne aktiviteten, må man derfor ta et ekstra sikkerhetskurs med teoretisk og praktisk prøve. Kravet for å ta dette kurset er at ordinært sikkerhetskurs er gjennomført, og at du har ervervet eget våpen i godkjent kaliber og klasse.

Edited by Alien 9mm
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forskjellig praksis - veldig forskjellig tydeligvis. I tillegg er DSSN i ferd med å rulle ut et nytt opplegg for kurs - jeg spurte flere som faktisk driver med kursing, og fikk ingen like svar, og det hele endte med en diskusjon både om hva man skal gjøre, og hva man faktisk gjør - og hva man skal begynne med... 
Den eneste måten å få et entydig svar på er nok å møte opp i den aktuelle klubben. Det er også alltid den beste måten å komme i kontakt på, og å komme igang på.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I klubben jeg er medlem av er det lånevåpen og mann kan ta sikkerhetkurs/ godkjenningskurs uten eget våpen og helt uten tidligere erfaring med pistol. Og det går faktisk helt fint...

Fokuset på sikkerhet er høy, som den skal være.

 

Skal DSSN vokse så mener jeg dette er løsningen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kom innom Gimlehallen på ungdomstreningene som vi har fra 1730-1900 på tirsdager. Ta med en forestatt så skal du få en rask innføring i sikkerhet og hva som skal til for å treffe skiva. Vi kjører sikkerhetskurs fortløpende for ungdom ved behov.


Treningsoversikt

https://krsps.no/felt-og-banegruppe/aktivitetskalender/

mvh
Morten

Edited by mteinum
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...