Jump to content

Kjøp av eldre drilling


Stuten

Recommended Posts

Hei, 

Jeg venter en fauve som kommer i hus om ikke lenge. Har siste to åra jaktet rådyr med en Finn 512, med kaliber 12 i hagla og 7,57r i rifla. Kunne gjerne tenkt meg 7,57 i hagla. Åpen for endring på hagleløpet pga vekt. Har kikket mer og mer på drilling. Men som student er nyere drilling uaktuelt grunnet økonomi. Hva tenker erfarne drillingfolk om brukte eldre drillinger til verdi +- 30 lapper? Ligger flere Husqvarna, sauer, krieghoff ute. Bør jeg beholde kombien til økonomien er bedre? Er tross alt fornøyd med kombien men skulle gjerne hatt to hagleløp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mange drillinger (ikke spør…). De nye modellene er ikke bedre. Jeg fikser ikke greener sikring (sikring på siden), må ha på kolbehalsen. Der er fikk forskjellige. Går greener greit for deg har du mye å velge i. 
det kan være noe herk å finne en med brukbart kikkertsikte. Det er gjerne hakemontasje, og da koster det litt å få tilpasset ringer til nytt sikte. Og noen ganger er avstanden mellom basene feil ift nyere sikter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
TMB skrev (57 minutter siden):

eg synes det er vanskelig å få tak i god ammunisjon i 12/65. 
Hadde jeg skullet valgt igjen så hadde det blitt en drilling i 12/70.

https://hjemmelading.no/produkt/magtech-messinghylse-12-kal/

Jeg tenker litt på hva gjør vi med blyforbud og 16/65 og 12/65. Jeg driver helst ikke med svartkrutt eller ladning av haglpatroner svartkrutt eller røyksvak, en kan jo lade i messinghylser i passe hylselengder med valgfritt krutt og vismut? Filtforladninger og div. klassiske godsaker. Jeg kunne likt å knekke koden med messinghylser og vismuthagl tømt ut av nye moderne 12/70-patroner, pælme resten av den nymoderne 12/70 restene. Hva mener du @TMBsom er dreven innen klassiske våpen? Jeg tror på at komponentforhandlere kommer med løsninger etter hvert, akkurat nå er det tørke, men det løser seg nok. De som vil tjene penger, markedet er her.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (På 14.2.2023 den 20.38):

https://hjemmelading.no/produkt/magtech-messinghylse-12-kal/

Jeg tenker litt på hva gjør vi med blyforbud og 16/65 og 12/65. Jeg driver helst ikke med svartkrutt eller ladning av haglpatroner svartkrutt eller røyksvak, en kan jo lade i messinghylser i passe hylselengder med valgfritt krutt og vismut? Filtforladninger og div. klassiske godsaker. Jeg kunne likt å knekke koden med messinghylser og vismuthagl tømt ut av nye moderne 12/70-patroner, pælme resten av den nymoderne 12/70 restene. Hva mener du @TMBsom er dreven innen klassiske våpen? Jeg tror på at komponentforhandlere kommer med løsninger etter hvert, akkurat nå er det tørke, men det løser seg nok. De som vil tjene penger, markedet er her.

 

Ladedata på røksvake ladninger i messing hylser er det langt mellom. Og da gjerne med amerikansk pistolkrutt etc. (vanskelig å få tak i det kruttet en finner data på) 

Skal nok klare å produsere noe som fungerer ;) 
 

 

Skaubjønn skrev (På 14.2.2023 den 21.34):

Det er da bare å få brotsjet opp kammeret til 70? 

Ja, så sant det er nok materialtykkelse på hagleløpene til å gjøre det. Er jo en svekkelse av løpene selv om trykk spesifikasjonene for 12/65 og 12/70 i teorien skal være likt, 11500psi. 
 
Så mitt råd til trådstarter, lagre søk på finn.no så dukker det nok opp ei drilling som passer ditt ønske og økonomi. 
Men bedre å legge noen kr ekstra på bordet å få det du ønsker enn å angre på ett kjøp. 
jeg er av gamle skolen og jakter likesågodt med åpne sikter på drillingen. Skal jeg kun sitte på post etter rådyr så tar jeg heller bare med 30.06'n med kikkert og lyddemper på. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...