Jump to content

Best sikte i praktisk.


Blaser

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Tanfoglio 9mm. Skal snart på kurs for praktisk skyting. Det er vanlig åpne sikter, muligens litt trangt baksikte. Er det en fordel å ha rødt frem, hvitt frem å prikker bak eller bare et mer åpent baksikte i svart? Takknemlig for svar av de mer proffe.

Link to comment
Share on other sites

Det er også mange som har et litt smalere forsikte enn "vanlig". Med "vanlig" mener jeg ca .110" som byttes til ca .90" (= det blir mere lys på sidene av forsikte).

 

Personlig ahr jeg kun brukt Novak low mont med originale hvite prikker på bak- og fremsikte. Jeg har lignende opplegg på min HK P30V1.

 

Jeg fikk ettermontert fibersikte fra Baker'n i haugesund. Fibern her var ikke så "lyssterk" som fiber fra f.eks dawson precition. mao det er forskjell på fiber og fiber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tusjet over de hvite prikkene på mine sikter med svart noen år etter at jeg begynte å skyte, ikke så lenge etter at jeg hadde kommet meg i gang med praktisk. Jeg synes det gir et ryddigere og klarere siktebilde, særlig for de presise skuddene på litt lengre hold, og jeg hadde opplevd at prikker på siktene førte til at jeg kunne bli slurvete med siktebildet, særlig i høyden. ("prikken er på skiva" - pang!)

 

Dette er nok mye en smaks- og treningssak. Prøv om du kan se og prøve litt forskjellig på kurs/treninger og stevner før bruker penger på noe.

 

OBS: Det er godt mulig at å tusje over originalsikter på en production-pistol er å regne som en ulovlig modifikasjon. Å bytte til helsvarte sikter er derimot lov så lenge det ikke medfører noen modifikasjon av sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Å spraye, male eller tusje er fullt lovlig, men det må være sort farge.

 

PRODUCTION DIVISION

19. Original parts and components offered by the OFM as standard equipment, or as an option, for a specific model handgun on the IPSC approved handgun list are permitted, subject to the following:

 

Modifications to them, other than minor detailing, are prohibited. Prohibited modifications include changing the original color and/or finish of a handgun, and/or adding stripes or other embellishments.

 

Base plates and/or any other devices which provide additional ammunition capacity (e.g. "+2" magazine extensions), are prohibited.

 

Sights may be trimmed, adjusted and/or have sight black applied.

 

EDIT:

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter vil det i bunn og grunn avhenge hvilken divisjon du ønsker å skyte.

Snakker vi Production må du velge utifra hvilke sikter som tilbys ditt våpen.

Dette må da som nevnt ikke komme i konflikt med sporene i sleiden.

Selv skyter jeg Tanfoglio i Standard, og er veldig fornøyd med Bomar baksikte og fiberoptisk framsikte.

Det gir en effektiv effekt og liten tid på å finne siktebildet og forflytte våpenet til neste skive og fortsatt ha god kontroll på bak- og fremsikte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...