Jump to content

Apple airpods til skyting


Perjoto

Recommended Posts

Apple airpods med støydemping er akkurat nok om du skyter ett skudd med god lyddemper ute i skogen, en gang i året...

For skyting på bane, hvor andre skyter uten demper og under tak med vegger på 3 sider, så er det ingen propper som duger i lengden. Selv ikke formstøpte propper til 4-5' med aktiv støydemping ala "Jegeren" fra Hoer.no.

Sordin Pro X duger til sporadisk skyting på bane, men ikke som du vanker på banen flere timer i uken, da må du opp på Peltor CH-5 eller tilsvarende, eller passive hørselvern til en femtilapp...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (11 timer siden):

Apple airpods med støydemping er akkurat nok om du skyter ett skudd med god lyddemper ute i skogen, en gang i året...

For skyting på bane, hvor andre skyter uten demper og under tak med vegger på 3 sider, så er det ingen propper som duger i lengden. Selv ikke formstøpte propper til 4-5' med aktiv støydemping ala "Jegeren" fra Hoer.no.

Sordin Pro X duger til sporadisk skyting på bane, men ikke som du vanker på banen flere timer i uken, da må du opp på Peltor CH-5 eller tilsvarende, eller passive hørselvern til en femtilapp...

Interessant. 

Hva baserer du dette på? Finnes det en SNR-verdi på Apple Airpods?

Link to comment
Share on other sites

Kun basert på egen erfaring :-)

 

Har airpods, tinnitus,  formstøpte ørepropper fra Hoer.no, Sordin Pro X og passive klokker.

Kun sistnevnte holder en hel dag på utendørs skytebane (jeg er på banen hver helg) og det skytes rifle/pistol med og uten demper, og noe med brems - da må det propper i tillegg til passive klokker...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (3 timer siden):

I følge denne  https://www.thenoisechap.com/hearing-protection-advice/headphones-as-hearing-protection

demper Airpods 23 desibell, men det gjelder kanskje ikke for skyting?

Interessant artikkel @Perjoto. Det er første gang jeg ser noen som har oppgitt et tall på støyreduksjon (forfatteren påpeker imidlertid hver gang at det ikke er snakk om et SNR-nummer) på noise cancelling.

 

Alt man dytter inn i/over øret vil jo ha en eller annen påvirkning på lydtrykket. Problemet med headphones er, som også fremgår av lenken din, at man rett og slett ikke vet hvor mye de demper før de beviselig tilfredsstiller kravene i EN352, som igjen vil gi et SNR-nummer. Slik jeg ser det kan man ikke si at Bose QC35/45, Apple Airpods ol. kan brukes som hørselvern (verken i jobb eller fritid). Det er falsk trygghet. Så i all den tid man oppholdes seg i skadelig støy er det hørselvern som gjelder.

 

Jeg vil tro at @ignorant har en formening om dette.

 

Link to comment
Share on other sites

Har et par Jabra Elite 75t selv, og selv om jeg ikke har prøvd dem til skyting (ennå) så har jeg god tro på at de funker helt ok - ihvertfall til litt snillere kaliber utendørs (typ 22 og 9mm). Skyting fra overbygd standplass med 30-06 vil jeg nok fraråde :) 

Pluggene tetter ihvertfall  godt i ørene, og demper "alminnelige" lyder veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...