Jump to content

Ladedata swift scirocco 2 i 3006


Panzer86

Recommended Posts

Har aldri prøvd Scirocco II med N150, men har noe erfaring med langsommere krutt i to .30-06- rifler.

 

Dette er en kule med veldig tykke mantelvegger i kuleskaftet. Den er lengre enn f.eks Accubond i 180grs, antagelig fordi en større andel av kulen utgjøres av dette harde mantelmaterialet (lavere gjennomsnittlig massetetthet). 

 

IMG_20221110_093828076.jpg.5003ca7fdd56f8557f9dbc2d43d47e42.jpg

 

Min erfaring er at Scirocco II begynte å gi overtrykkstegn et par grains før oppgitte max.data, og et par grains før Accubond i samme vekt. Dette var (hovedsakelig) med Hodgdon Superformance, som er nær optimalt for 180grs kuler i .30-06.

 

Så budskapet er:

Vær litt forsiktig, regn med overtrykk før oppgitt max.for tilsynelatende lignende kuler, og langsommere krutt er bedre (N160/560, MRP etc).

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gjorde noen forsøk med vv n150 og 165 gr Swift Scirroco i 30.06 for noen år siden.

48, 49, 50 og 51 grain. Allerede på 49 merkes det at det var litt "hett".

Fikk punktert tennhette på 51 grain. 

Kronograferte noen på 48 grain, AV 683 m/s. Sako 75, 42 cm lothar Walther pipe.

Uansett, konklusjonen var at 165 Scirroco og vv n150 ikke var en god kombinasjon.

 

Til sammenligning lader jeg nå 165 gr Oryx til samme våpen. 50 gr vv n150. Får da hastighet på ca  AV 780 m/s. 

OAL 80,0 mm.

 

Edited by RoarN
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye 180 Scirocco med N-150. Ladet med 48 grs og det gikk bra lenge, men fikk plutselig kraftige tegn på høyt trykk. Opplevdes svært ubehagelig, så jeg reduserte til 47 grs som fungerte strålende. Dette er ladningen jeg bruker i dag og gir i mitt våpen 20 m/s mindre hastighet enn 48 grs men samme gode presisjon. Likevel er jeg nok enig i at N-150 er relativt lunefull  med denne kula og kunne i tillegg ønske meg mer hastighet enn 795 m/s som dette gir i min børse. På Vihtavuori sine sider ser du at 165 grs Scirocco er oppgitt til max 48,1 grs med N-150. Fant derfor ut at samme ladning med 180 grs varianten sannsynligvis var For het. Må tilføye at Scirocco uten tvil er den beste jaktkulen jeg har brukt i 30-06, 338 og 223. God effekt, relativt korte fluktstrekker og stort sett pene slakt! 

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye flott info :-)

204 Ruger skrev (5 timer siden):

Har skutt mye 180 Scirocco med N-150. Ladet med 48 grs og det gikk bra lenge, men fikk plutselig kraftige tegn på høyt trykk. Opplevdes svært ubehagelig, så jeg reduserte til 47 grs som fungerte strålende. Dette er ladningen jeg bruker i dag og gir i mitt våpen 20 m/s mindre hastighet enn 48 grs men samme gode presisjon. Likevel er jeg nok enig i at N-150 er relativt lunefull  med denne kula og kunne i tillegg ønske meg mer hastighet enn 795 m/s som dette gir i min børse. På Vihtavuori sine sider ser du at 165 grs Scirocco er oppgitt til max 48,1 grs med N-150. Fant derfor ut at samme ladning med 180 grs varianten sannsynligvis var For het. Må tilføye at Scirocco uten tvil er den beste jaktkulen jeg har brukt i 30-06, 338 og 223. God effekt, relativt korte fluktstrekker og stort sett pene slakt! 

 

Jeg har en god del N150, så det blir det jeg bruker. Men er den kula så opptatt av hastighet? Den sammenlignes jo med Oryx av mange 😕 

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring er Scirocco betydelig hardere og tøffere enn Oryx. Likevel ser den ut til å åpne greit og krav til hastighet antar jeg nok er mer viktig i hodet mitt enn under praktisk jakt. Jeg skal forsøke med N-550 (er ikke fan av full hylse med de tregeste kruttene), får jeg ikke god presisjon og bedre hastighet fortsetter jeg med N-150 og god samvittighet!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...