Jump to content

Reparasjon av Pewter Hardanger Sølvplett kniv?


M&P79

Recommended Posts

Finnes det noen som vet om dyktige knivmakere/gullsmeder i Norge som kan reparere en sjelden kniv?

Bladet er knekt ved tangen og må loddes eller sveises tilbake på tangen som stikker opp i tinnskaftet.

Må også lages ny parerstang da den som hørte til er borte.

Tangen er støpt i skaftet av tinn som er årsak til at denne er vanskelig å fikse. :/

 

Se bilder av både ødelagt og komplett kniv i linken under:

 

Bilder Pewter HS Norway kniv

 

Edited by M&P79
Link to comment
Share on other sites

Ein slik kniv har eg aldri sett før. Vert den brukt? Om det berre er til pynt kunne ein jo vurdert å lime det inn slik det er? 

 

Om ikkje må ein jo få tangen ut på ein eller anna måte før ein kan sveise tangen og bladet saman. Og så få det inn igjen.. Kan jo vere det lar seg gjere å varme opp tangen som står i skaftet akkuat nok til at tinnet smelter rundt denne... 

 

Ikkje så mykje til hjelp, desverre. Ynskje deg lukke til

Link to comment
Share on other sites

Skvalpeskjær skrev (5 timer siden):

Pewter er vel bare en beskrivelse av tinnkvaliteten i skaftet.

Sjelden kniv? Vi er vel i kategorien: Turistsuvenir

Skvalpeskjær skrev (5 timer siden):

Pewter er vel bare en beskrivelse av tinnkvaliteten i skaftet.

Sjelden kniv? Vi er vel i kategorien: Turistsuvenir?

Mulig det er bare en "turistsuvenir" men den er i følge Hardanger sølvbestikk en sjelden kniv fra 50 tallet som det ikke er solgt mange av. Skulle gjerne fått fikset den slik den kan vises frem:)

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (7 timer siden):

Ein slik kniv har eg aldri sett før. Vert den brukt? Om det berre er til pynt kunne ein jo vurdert å lime det inn slik det er? 

 

Om ikkje må ein jo få tangen ut på ein eller anna måte før ein kan sveise tangen og bladet saman. Og så få det inn igjen.. Kan jo vere det lar seg gjere å varme opp tangen som står i skaftet akkuat nok til at tinnet smelter rundt denne... 

 

Ikkje så mykje til hjelp, desverre. Ynskje deg lukke til

Det er nok mer et display objekt som jeg skulle fått reparert til sin orginale stand. Den er visst sjelden i følge Hardanger sølvbestikk som ikke kunne hjelpe meg med å få den sammen igjen..

Fikk informasjon om at de hadde kastet det de av hadde av få deler til denne kniven for litt siden :/

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (5 timer siden):

Bor ut tangen i skaftet.

Ikkje lett å bore ut ein flat ståltange i eit tinnskaft... 

 

Men om det berre er for samlinga sin del ville eg laga ny parerplate og limt det saman med epoxy. Det ser ut som om knivbladet er knekt eit stykke inni skaftet? I så fall har du jo litt tange igjen å lime fast. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mr Hanssen skrev (2 timer siden):

M&p 79.

Har prøvd å sende deg en mld, men du kan ikke ta i mot?

Det var merkelig?

Har sendt deg en melding med min epost du kan sende til.

 

Tror meldinger skal fungere nå.

Det var noe med en aktivering på profilen min som måtte gjøres.

Edited by M&P79
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (5 timer siden):

Ikkje lett å bore ut ein flat ståltange i eit tinnskaft... 

 

Men om det berre er for samlinga sin del ville eg laga ny parerplate og limt det saman med epoxy. Det ser ut som om knivbladet er knekt eit stykke inni skaftet? I så fall har du jo litt tange igjen å lime fast. 

 

Nei den er ikke enkel å bore ut.

Det blir en løsning med epoxy siden jeg har en tange som stikker ut inne i skaftet tenker jeg.

En ny parerplate er enkel å lage av armen fra en 13mm Chrome vanadium  fastnøkkel..denne har lik bredde og overflate som den orginale parerplaten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
stigamundsen skrev (På 5.11.2022 den 7.17):

Ikkje lett å bore ut ein flat ståltange i eit tinnskaft... 

 

Men om det berre er for samlinga sin del ville eg laga ny parerplate og limt det saman med epoxy. Det ser ut som om knivbladet er knekt eit stykke inni skaftet? I så fall har du jo litt tange igjen å lime fast. 

 

Hei!

 

Løsningen ble å lage en parerplate av en 13mm fastnøkkel så brukte jeg stål epoxy for å få bladet montert i skaftet! 

Det ble bra:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...