Jump to content

Baikal ij 18, kaliber 222 til 5,6x50R...


Recommended Posts

Jeg har ikke eksakte tall på riflestigning på 5,6x50R kontra 222, men det er forsåvidt ikke så nøye heller. Det som i hovedsak er viktig er at riflestigningen passer til den kulevekta du har tenkt å bruke. Å kamre om en 222 til 223 er uproblematisk hvis en skal skyte lette kuler, dvs ca opp til 50-55grs. En omkamret 223 vil mest sannsynlig ikke stabilisere tyngre kuler, og da mister man det ekstra potensiale som større hylsevolum gir. Det samme vil gjelde for 5,6x50 hylsa. DU har potensiale for større fart, men neppe de tyngre kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg låner tråden for å spørre mer om omkamring/løpsbytte i IJ 18 hvis det er greit.

 

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i ukamrede løp (blanks) til dette våpenet?

IJ18 leveres jo i .308 og jeg ser plutselig et potensiale i å kamre en slik til 300 Whisper.

Er det noen som har sett noe slikt noen plass?

 

 

Edit: Det er kanskje med sannsynlig å finne den ferdig kamret til 7.62x39, som kanskje også kan være av interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Må man søke til politiet før man brotsjer opp et kammer til et annet kaliber, eller er det nok at børsemakeren sender inn en melding om endring av kaliber?

 

@SuperZ Vet ikke om det er mulig å få tak i ukammrede løp, men jeg tviler på det. Har hørt at det er enklere å kjøpe nytt våpen kun for å få ekstra pipe, enn det er å få tak i bare ny pipe.

 

Alternativet for å få 300 Whisper er å kappe løpet så langt bak som mulig, og få boret opp kammerdelen og gjenge den innvendig, og skru inn et nytt løp.

 

7,62X39 bruker forresten .312 kuler originalt. http://en.wikipedia.org/wiki/7.62%C3%9739mm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er kanskje med sannsynlig å finne den ferdig kamret til 7.62x39, som kanskje også kan være av interesse.

Er produsert i det, men vet ikke om den noen gang har vært importert til Norge, så kan nok være vanskelig å oppdrive uten å evt importere selv.

 

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i ukamrede løp (blanks) til dette våpenet?

Haglene bruker jo samme baskylen, så en vei å gå er å lage innstikksløp og lime/lodde fast. Fremre del av haglløpet kan evt også brukes i innmaten på lyddemperen (antar du skal ha demper på en whisper).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...