Jump to content

Veien til første rifle for baneskyting


Spathi

Recommended Posts

a. Er det ingen karantene tid for å erverving av jaktrifle for sports skyting, bortsett fra tiden det tar å delta på 6 treninger?

b. Kan man bruke samme jaktrifle til jakt og sports skyting?

c. for klasse 1-3. Hva er anbefalt kaliber/hvilke kaliber kan man bruke?

Takk for svar! 

 

Lovdata:

§ 4-7.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av rifle eller haglevåpen til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av haglevåpen, halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt rifler med enkeltskot eller manuell omlading til sportsskyting, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert av ein godkjent skyttarorganisasjonen,
2. er medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyttarprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. har gjennomført minst seks organiserte treningar eller konkurransar arrangert av skyttarorganisasjonen.
Link to comment
Share on other sites

a. Er det ingen karantene tid for å erverving av jaktrifle for sports skyting, bortsett fra tiden det tar å delta på 6 treninger?

Jo - fordi karantenetiden fastsettes av forbundet hvor medlemsskap gir ervervsgrunnlag. I praksis 2 år, via DSSN.

b. Kan man bruke samme jaktrifle til jakt og sports skyting?

Du kan bruke ei jaktrifle til sportsskyting, men ingen lovlige jaktrifler pdd er på noen måte konkurransedyktige i DSSN.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hva slags sportsskyting? Null problem å bruke en rifle du ervervet til jakt der, men rent teknisk er det motsatte ikke lov. 

Boltrifler, enkeltskudds, bøylerifler og annet manuell omlading kan du få etter et jegerkurs, og de kan du bruke til hva du vil. Jeg skal f.eks på mitt første riflestevne i dynamisk neste helg hvor jeg skal bruke min Tikka T3 ervervet til jakt, som jeg skal på i november/desember. 

 

 

Skal du erverve til felt er det opp til forbundet, jeg mener å huske det er ti treninger og seks mnd? Eller er det bare pistol? Deromkring. Er i hvert fall det det er for DSSN. 

 

Selvladende er en helt annen historie igjen. 

 

Forresten, lyst å begynne med dynamisk?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenkte først og fremst på en helt enkel rifle for liggende baneskyting, ikke dynamisk.

Så vidt jeg leser loven krever dette 6 treninger og da kan man søke om rifle, dersom denne er godkjent for jakt.

Loven sier dette om rifler med større skadepotensial

 4-4.Halvautomatiske rifler til sportsskyting og våpenmagasin med stor patronkapasitet

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som er godkjent til jakt etter § 4-1 til sportsskyting.

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske rifler som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3, og våpenmagasin til slike rifler med større patronkapasitet enn 10, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 og § 3-2, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring som vert arrangert av skyttarorganisasjonen,
2. har i minst to år vore medlem i skyttarorganisasjon som har eit godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. dei siste to åra har gjennomført minst 10 organiserte treningar og minst 10 opne stemner arrangert av skyttarorganisasjonen.

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av våpenmagasin til pistol med større patronkapasitet enn 20 til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring som vert arrangert av skyttarorganisasjonen,
2. har i minst eitt år vore medlem i skyttarorganisasjon som har eit godkjent skyteprogram for våpenmagasin med større patronkapasiteten enn 20, og
3.

det siste året har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningar eller konkurransar.

 

Hva er poenget med lov 4-7,gjengitt i trådstart, dersom 2år gjelder for jaktrifler også?

4-6 gjelder for pistoler og der vet jeg det er 6mnd venting, slik paragraf 4-6 sier.

 

Er konklusjonen min riktig da at for å erverve jaktrifle (korteste vei) må man enten?:

1. Ta jegerprøven og bli registrert jeger

2. Melde seg inn i skytterlag og delta på 6 treninger

 

ps. ønsker i første omgang bare å plinke litt med 22lr

Edited by Spathi
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Spathi said:

Tenkte først og fremst på en helt enkel rifle for liggende baneskyting, ikke dynamisk.

Jegerkurs, din lokale feltklubb eller DFS. 

 

15 minutes ago, Spathi said:

Så vidt jeg leser loven krever dette 6 treninger og da kan man søke om rifle, dersom denne er godkjent for jakt.

Som er det loven krever ja, men forbundet ditt kan kreve noe annet. 

 

16 minutes ago, Spathi said:

 

Loven sier dette om rifler med større skadepotensial

Selvladere til jakt er i et slags limbo nå. Mye kranglig og uenighet mellom kontorene. Eneste som (nesten) garantert godkjent er Sauer 303. 

 

Til konkurranse er eneste vei til selvladende rifle via DSSN som har karantenetid på to år pluss aktivitetskrav, eller NROF som er militært. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er det som du skriver i første post som er riktig. Halvautomatiske rifler er irrelevante til annen sportsskyting enn DSSN.

Du bør kontakte nærmeste skytterlag, eller iallfall et skytterlag i nærheten. Hvor bor du? Så kan vi sikkert peke deg i riktig retning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...