Jump to content

Hjelp med å identifisere "Star Baikal" modell


Jegersønn

Recommended Posts

Hei! Jeg er en ny selvstendig jeger som har overtatt en gammel o/u Baikal hagle som mitt første jaktvåpen og er veldig fornøyd!

Men desverre har den en knekt stokk som jeg vurderer å få byttet.

 

Kaliber 12/70

 

Problemet er at jeg ikke finner noen treff på modellen som er IJ-27-1C (Eller IJ-27-10) made in USSR

 

Legger ved et bilde:

https://postimg.cc/F1fxJm7w

 

På nett finner jeg kun treff på IZ-27EM-1C, IJ-27-E-10, IZH-27EM-1C, MP27-em-IC, og andre varianter som ikke direkte stemmer overens med det som står på hagla.

 

Lurer på om haglen er for gammel til at det finnes noe informasjon på nett- eller om det rett og slett er et alfabetisk problem (Russisk)

 

Har lokalisert en nettside ved hjelp av en gammel tråd her på kammerer, og trenger hjelp med å finne ut om at stokker og fortre stort sett er kompatibelt på tvers av Baikal modeller. 

 

Lang post! Setter pris på all hjelp

 

Mulig stokk oppgradering:

 

https://www.ata-group.ru/catalog/priklady-tsevya-izh-27/komp-27-orekh-16k/

Edited by Jegersønn
Lagt til informasjon
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nils Søvik said:

Tror du vil slite med å få kjøpt noe hos ATA-group nå i disse krigstider, det ble vanskeligere etter sanksjonene i 2014 og sikkert umulig nå.

Ta hagla med deg til en skikkelig våpenbutikk eller en børsemaker så får du sikkert hjelp til å finne stokk som passer. 

Tenkte meg kanskje det ja. Takk for tipset! Skal se om det finnes noen børsemakere i nærheten som kan se på den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to Baikal- (Star-) hagler.

 

Den ene, kjøpt i 1974, er en helt vanlig grunnmodell, og er bare merket IJ 27.

 

Den andre, som antakelig er nyere, er en litt mer påkostet (alt er, som kjent, relativt!) modell. Den heter IJ 27-E-1C.

 

Jeg rekner med at "E" står for ejektor. "1C" står vel da for litt penere treverk (?), og ventilert sikteskinne. Det kan kanskje også stå for at den har enkeltavtrekker (den andre har to).

 

Siden du har IJ27-1C, er vel det samme hagla, men uten ejektor.

Link to comment
Share on other sites

Brutus82 skrev (På 21.10.2022 den 16.48):

Fantastisk hagle. Verktøy som varer evig om du tar vare på den

Jeg kjøpte en slik for lenge siden til allsidig bruk av vår lokale jff. 

Den er fortsatt i bruk og har ikke hatt nevneverdige problemer såvidt jeg vet - det kan derimot ikke sies om to tyrkerhagler kjøpt i ettertid. 

Er utgaven med enkeltrekker og håper de av dere som eier den modellen er klar over at avtrekk også er Valgbar helt enkelt ved å skyve avtrekker frem og dermed avløse øverste løp som førsteskudd. Det er dere sikkert, - men forhandler (Tr.heim) da jeg kjøpte var ikke...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...