Jump to content

Forskjell/likheter på fjellduk og woobie


Bartemannen

Recommended Posts

Amerikanerne er jo så glade i sin woobie.

 

Noen som har kjennskap til disse og kan fortelle litt om forskjeller/likheter på disse og "tradisjonelle Norske fjellduker"? Være seg Jerven, Helsport eller Magasinets varianter.

 

Sånn ut fra videoer på YT så virker det for meg som en woobie ikke er så langt i fram en foret fjellduk (f.eks Jerven Hunter) med unntak av at den ikke har en vanntett side.

 

Hadde vært interessant å høre fra noen med hands-on erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Woobien kan knyttes fast til en vanntett/ vindtett poncho. Denne kan brukes som et vanntett og vindtett teppe. Det er ikke hull i woobien, men den kan knyttes på en måte, og brukes som mellomlag under en poncho også. 

 

Den store fordelen med woobie / poncho, er vel at den er raskere å komme ut av enn en jervenduk med glidelåsen igjen. 

 

Har ikke USGI poncho, men har en sivil ponchotarp med maljer osv. i sivil farge som er ca. like stor som en GI poncho. Vurderte å kjøpe woobie eller Rumpl teppe til den. Men endte opp med å kjøpe en isolert jakke istedenfor. 

Link to comment
Share on other sites

Bare noen løse tanker. 

 

Enkelte amerikanske friluftsbøker anbefaler en gjennomsiktig plastsekk, til det mange bruker fjellduk eller vindsekk til i Norge. Argumentet for gjennomsiktig plastsekk er at du skal kunne se og høre eventuelt redningspersonell. Redningspersonell i USA har erfart at folk som har søkt ly i knitrende foliesekker, i enkelte tilfeller ikke har hørt letemannskapene. Dette har ført til økt tidsbruk.  

 

Ponchoer ble opprinnelig oppfunnet av urbefolkningen i Andesfjellene. At det finnes områder på landjorda i Sør- Norge hvor en poncho ikke duger stiller jeg meg tvilende til.  

 

Hvis du har sett filmer fra Sør- Amerika, har du kanskje sett folk som sover sittende i en tradisjonell poncho. Hvis du kan sove sittende, er poncho og eventuelt sitteunderlag brukbart nattely. 

 

For mange år siden gikk jeg fjelltur i Vest- Jotunheimen, en av deltagerne på turen hadde med seg en engangs poncho som regntøy. Tross skiftende værforhold fungerte det helt fint. 

Link to comment
Share on other sites

De selger visst ordentlig Woobie på Amazon.com. 

 

Jerven duken har Primaloft som isolasjon. Dovrefjell fjellduken har Thinsulate som isolasjon.

 

Dagens Woobie har Climashield som isolasjon. Såvidt jeg forstår et nyere syntetisk isolasjonsmateriale.

 

Forresten Wiggys har også en Woobie variant. De bruker en egen variant av Climashield som de kaller for Lamilite.

 

Da er det bare å se på vekt og egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge irritert meg over at de fjellduken som kommer med løst for er så kostbare. Jeg fikk en Helsport extrem flex duk med løst for til en meget god pris for noen år siden, men den blir ofte for tung.
Min løsning er en uforet fjellduk i samme størrelse som jerven hunter og en «swagman roll» som er noe lignende en woobie. Denne er produsert av Helicon tex og er for salg i Norge. En av forskjellene mellom woobie og swagman roll er at sistnevnte har hette. Ett av mine bruksområder er forsterkningsplagg under posteringsjakt, da er det greit med litt mindre lyd enn fjellduken. Jeg synes også den er fin som soveposeforsterkning, med fjellduk når det er mulighet for nedbør, og uten fjellduk når det er opphold. 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2022 at 3:35 PM, Röda_Lacket said:

Hvis du har sett filmer fra Sør- Amerika, har du kanskje sett folk som sover sittende i en tradisjonell poncho. Hvis du kan sove sittende, er poncho og eventuelt sitteunderlag brukbart nattely. 

Ikke bare har jeg sett det på film, men jeg har reist et år i Sør-Amerika og sett det i levende live 😁 Og det er akkurat som du beskriver.

Ellers takk for mange gode innspill og tanker i postene dine her i tråden @Röda_Lacket

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, all trades, master of none said:

Jeg har lenge irritert meg over at de fjellduken som kommer med løst for er så kostbare. Jeg fikk en Helsport extrem flex duk med løst for til en meget god pris for noen år siden, men den blir ofte for tung.
Min løsning er en uforet fjellduk i samme størrelse som jerven hunter og en «swagman roll» som er noe lignende en woobie. Denne er produsert av Helicon tex og er for salg i Norge. En av forskjellene mellom woobie og swagman roll er at sistnevnte har hette. Ett av mine bruksområder er forsterkningsplagg under posteringsjakt, da er det greit med litt mindre lyd enn fjellduken. Jeg synes også den er fin som soveposeforsterkning, med fjellduk når det er mulighet for nedbør, og uten fjellduk når det er opphold. 

Merci beaucoup @all trades, master of none.
Dette var veldig spot on. Spesielt siden nevnte swagman roll var nøyaktig det produktet jeg hadde snust litt på. Norsegear her i Norge selger disse har jeg sett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen hyggelig at det var til hjelp. 
Jeg har kjøpt min på Norsegear på Rena. Jeg (vi) ble så fornøyd med produktet at jeg etterhvert ble nødt til å kjøpe en til guttungen, og så en til brodern. 
Prisen har variert fra 1350 til over 1700. Jeg ser at de har jekket prisen ned igjen nå. Etter et kjapt søk på prisjakt.no ser jeg at milrab har den inne til  1419, de har også en utgave til 789, ikke kjent med hvordan denne utgaven er. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...