Jump to content

Zeiss v4


Philip tjern

Recommended Posts

Sølvrev skrev (3 timer siden):

I utgangspunket et greit valg. Har vel 56 mm objektiv? Men hvilken rifle skal det på, og hva skal du jakte med det?

Jeg driver og titter på min første rifle. Jeg kunne tenkt meg en remington 700 i 308.

jeg har lyst til og jakte rådyr og tenker at zeiss sikte kunne vært fint til det.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss V4 3-12x56 funker nok til rådyrjakt, men om det er primært rådyr (og ikke annet som planlegges jaktet i mørket) hadde jeg droppet 56. 
 

Jeg har selv Zeiss V4 4-16x44 ill. på et våpen, og Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 ill ret. 60 på et annet. 
 

Zeiss V4 er tyngre sikter, men jeg synes de optisk er ganske bra i forhold til prisen. Men litt store og tunge. 
 

På rådyrrifla (den som primært brukes til dette) Tilka T3 light Ss 6,5x55 satt opp med 123gr Fox amunition, Svemko 1.0 Hunter, bruker jeg Swarovski z3 3-10x42. 
 

Leupold har også sikter jeg heller ville brukt penger på til rådyr-børse heller enn stor tung Zeiss V4. 
 

Kan selvsagt være mørkt under rådyrjakt også, men for egen del skytes rådyr veldig sjelden når det er mørkt - i motsetning til ved hjortejakta. 
 

Når det gjelder rifle - det (kan) finnes bedre ting enn remington 700 til prisen du må ut med. Kan selvsagt være bra den remingtonen også - har en 700 selv også - dyr utgave som jeg i tillegg har lagt ut 30.000 på - men som første rifle hadde jeg kanskje plukket noe annet. Spørs jo hva du har for budsjett på rifle+montasje+sikte, hvor fleksibel økonomien er nå og fremover, og om det også er mange andre jaktrelaterte kostnader som vil balle på seg. 

Link to comment
Share on other sites

Vesentlig bedre glass i Zeiss V6!

 

For å raskt teste kvalitet på glass/mekanikk i siktet, ta med et hvitt og svart ark som legges ved siden av hverandre. Ser du veldig merkbart grønn/lilla i overgangen fra hvit/svart så er siktet under pari...

Lenge siden jeg har sett gjennom V4, men gjorde en test på Villmarksmessa på V4/V6/V8... Vesentlig forskjell på V4 og V6, men kun små nyanser V6 kontra V8. Konklusjon er at V6 er MYE for penga!

 

By once, cry once always!!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...