Jump to content

Oppbevaring av ammunisjon og krutt til lading


MauserGutten

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å starte hjemmelading, da lurer på noen ting

1 Man kan oppbevare 2000? skudd i våpenskap, kan man oppbevare ladekrutt og annen ammunisjon i for eksempel en låsbar metallkasse? https://www.biltema.no/verktoy/verktoyoppbevaring/verktoykasser/verktoykasse-aluminium-15-l-2000050368

2 Har dere råd til å enkelt og rimelig kunne hjemmelade i 30-06 (HV Mauser) og 6,5 (Skal forhåpetligvis kjøpe/arve Kragen til Bestefar), evt linker til sett med det man trenger

3 Hvordan oppebevarer dere ammunisjon, utenom i våpenskapet.

På forhånd takk

 

Link to comment
Share on other sites

1. Ja

2. Uendelig stort tema. Start med å lese Ladeboken

3. Ammo skal oppbevares nedlåst i en særskilt innretning (altså ikke godt nok å låse hobby-rommet). Og det skal også oppbevares på en slik måte at uvedkommende ikke får tilgang (altså må det være noe mer enn en pappeske med hengelås).

Jeg henter kister som gis bort på finn.no i nærområdet og monterer en enkel lås fra Biltema - du får plass til mye ammo og ladekomponenter i slike. Låsbare arkivskap i metall kan også duge. Verktøykasser fra Jula/Biltema er topp. Den du linket til er dog veldig liten...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Brassy skrev (8 minutter siden):

Det var vel et ...godagmannøkseskft sver...

 

Skjønner ikke helt den? @Wintelhar svart på TS' spørsmål i rekkefølge, @Chiefen.v-2har svart på et av punktene under spm. 2 som er anbefaling til ladesett for en nybegynner. Når TS åpenbart er helt uerfaren med hjemmelading er det å lese ladeboken kanskje den aller smarteste starten. Så får man utdype behovet for nærmere råd etter hvert. Jeg skal mer enn gjerne dele mine ladeerfaringer med ammunisjon til trening og jakt for de aktuelle patronene. Og ladesettet det er linket er et enkelt, men likevel fullt brukbart startsett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...