Jump to content

En annerledes "Ny hagle"-tråd. Beretta 687 EELL


Shaug

Recommended Posts

Har kommet til det punktet i livet at jeg ønsker meg en ny hagle. Har lenge tenkt på 687 EELL, egentlig "bare fordi". Dette er jo en silver pigeon med mye flott sminke, så jeg betaler jo ca 40k for flott treverk, juksesideplater og gravering gjort av en maskin. Det er greit, er inneforstått med hva jeg betaler for.

Men så kommer vi til spørsmålet. Har vært i kontakt med to forhandlere i Norge og begge to kan levere på bestilling, sånn ca en gang utpå vårparten 2023. Det er også greit.

Det som jeg mener er litt mindre greit er at jeg betaler ca 40k for treverk++ og jeg får ingen mulighet til å se hvilket treverk dette er før haglen ligger i butikken. Det er litt mindre greit. Et tre er ikke et tre, og jeg har sett bilder av 687 EELL som er helt nydelige til andre som bare er, meeh... Og her ligger hele dilemmaet mitt. Per nu, siden jeg ikke kan få screenet haglen før jeg legger inn depositum og bestiller den, så er jeg ikke interessert i å legge 40k på bordet og trille terningen. Skuffelsen av å få levert noe trøtt treverk for denne prisen er mer enn jeg kunne ha levd med.

Så da er det over til andre del av spørsmålet.

Er det noen som har vært i Italia å kjøpt hagle før?

Jeg tenker jo at å sparke såpass med peng i en hagle er noe man sjelden gjør, så hvorfor ikke gjøre en tur ut av det? Sette av en ferieuke, ta med seg kjerringa, love henne bytur, shopping og bare "en liten tur innom å kjøpe ei hagle". Det må da være hyggelig? Men er det praktisk mulig?

Tar Beretta imot skjeggete folk som møter opp på døren og vil kjøpe en 687 EELL sånn helt ut av det blå? Må/kan dette avtales på forhånd?

Hvordan vil prisen bli? Høyere eller lavere enn kjøpt gjennom forhandler i Norge? Sett at alle papirene er i orden så skulle jeg jo mene at grensepassering måtte gå greit?

Dersom alt dette er mulig kan Beretta kanskje være behjelpelig med tilpassing av kolbe på fabrikken?

 

Leker veldig med denne tanken om en romantisk tur til Italia. Vin, pizza, liten tur på haglefabrikken og norwegianfly rett hjem. Er dette kanskje en utopi?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bare møte opp. Beretta må søke om eksport tillatelse, og du må ha importtillatelse. Jeg har bare handlet 2 pistoler hos Hunters house i københavn, de ordner alle papirer for deg. Så har jeg fraktet hagle fra Svigers i NL til meg i Norge, Jeg ble stoppet på grensen til Danmark (med bil), og stoppet natterstid i Larvik på tolla, svigerfar hadde ordnet alle papirer så alt jeg trengte å gjøre var å levere kjøpetillatelse.

Link to comment
Share on other sites

@Shaug ...kjekt med litt luksusproblemer 😇

Hva som er vakkert treverk beror på øynene som ser og smaken er som kjent forskjellig.

På bildet du viser av alle "skjønhetene" er det de to ytterste som jeg selv finner tiltalende,..første og siste, - muligvis også nr 3 fra høyre og den i midten av bildet. 

Min egen smak er altså mørkt valnøtt med fine årringer, men heller ikke for mye slik at det blir vulgært - " less is more".

Kan du ikke helt enkelt beskrive dine ønsker til Importør/forhandler evt med bilder, - men det sumper jo givetvis den romantiske reisen og evt tilpassing. 

Skulle tro at besøk på Berettas fabriker lar seg gjøre, men må nok varsles på forhånd. 

Uansett - lykke til - og lykkelig deg 😇

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan reise til Beretta.

Har en kompis som gjør det "ganske ofte" enten det er håndplukking av DT11'er eller service på SO'er.

Aktive leirdueskyttere er de som driver mest med dette.

Av butikker ville jeg kontaktet Løvenskioldbanens Skytesenter. Mener de har kontakter slik at en kan reise ned å plukke ut ei hagle og så få den sendt hjem gjennom kanalene etterpå.

 

Det finnes også italienske skjeftemakere som har "ferdige" skjefter i alle treklasser til Beretta, Browning, Perazzi, etc  nesten på samme måte som GRS og KKC til rifler i Norge.

 

Tilslutt; personlig hadde jeg sett på muligheten for en brukt SO istedet for ny SP med sideplater. Det er omsatt slike for under 100k siste par år.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...