Jump to content

Modifisere forskjefte - Tar i løp


Hjort1

Recommended Posts

Heisann

Jeg har et spørsmål angående en Sabatti jeg har. Er en kombi, men spørsmålet gjelder i like stor grad for for hagle så legger den ut her.

 

Tingen er at under våpenpussen i dag la jeg merke til en litt lang strek/oppriping av blåneringen i flukt med toppen av forskjeftet på venstre side. Etter å ha sett litt mer nøye ser jeg at forskjeftet ligger klin inntil på den siden, og har en liten millimeter klaring på høyre side (se elendige bilder tatt i dårlig lys for bittelitt bedre beskrivelse). To spørsmål dukket da opp.

 

1) Er treet i skjeftet nok til å ripe opp blånering til rent stål over litt tid?

 

2) Er jeg på tynn is om jeg tar fint sandpapir og pusser av litt av akkurat den delen av treet som tar borti løpet, eller er dette uproblematisk med tanke på forteets funksjon og passform? Ser for meg dette som en ganske grei løsning, men føler jeg må høre om noen har vært borti lignende før jeg tar fatt på pussinga.

 

 

Fant ikke noe umiddelbart ved å bruke søkefunksjonen her på kammeret, men  om noen husker lignende har vært diskutert link gjerne til tråder.

CCB940E9-74F6-41FF-84F8-7EFAAB990302.jpeg

0B76C298-7D5B-4D57-8D90-9957FABBF91D.jpeg

61A65C8B-C4D9-46FD-B0E7-CE7DCB3530AB.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Forskjeftet ditt har vridd seg litt. Sånt skjer med treverk, spesielt dersom det har blitt fuktig. Det er bare å pusse bort litt der det tar imot. Bruk pussekloss og ta det forsiktig. Men husk å mette det området du sliper ned med olje før du tar den ut i fuktig vær igjen. Og gå over hele stokken med stokkolje innimellom. Har du ikke stokkolje så kan linolje brukes, selv om det tørker senere. Er stokken hel og pen og du kun skal ha en finish kan du bruke Liberon Finishing oil, 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (9 minutter siden):

Forskjeftet ditt har vridd seg litt. Sånt skjer med treverk, spesielt dersom det har blitt fuktig. Det er bare å pusse bort litt der det tar imot. Bruk pussekloss og ta det forsiktig. Men husk å mette det området du sliper ned med olje før du tar den ut i fuktig vær igjen. Og gå over hele stokken med stokkolje innimellom. Har du ikke stokkolje så kan linolje brukes, selv om det tørker senere. Er stokken hel og pen og du kun skal ha en finish kan du bruke Liberon Finishing oil, 

Takk for svar. Virker til å ha levd et liv uten nevneverdig oljing av stokk denne her før min tid, så er vel på høy tid den får litt tilsyn.

 

Du sier stokkolje, er det litt slikt at all stokkolje er god stokkolje? Har en del Ballistol liggende J&F mente var gode greier på hele sulamitten av våpendeler og mer. Trestokker, metalldeler, hundepoter ++. Er dette noe som kan kleises på med god samvittighet og brukende resultat, eller må det handles noe annet godstoff?

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 minutter siden):

Ballistol fungerer, men jeg liker å ha egne oljer til egne bruk. En til tre og en til stål ;) 

Absolutt ikke dumt det. Første og eneste våpen med treskjefte for min del (enn så lenge). Må oppgradere «oljeparken» min litt virker det som. Takk igjen for svar 😊

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke Ballistol. Men få deg en stokkolje først som sist. Og ikke kjøp Schaftöl... den inneholder silikon. Bedre med CCI olje da. Men du kan bruke nøytral møbelolje om du har det, eller linolje. Bruk en dråpe og gni den inn med håndbaken til det blir skikkelig varmt, og la det tørke inn. Det skal ikke være overflateolje (klumper/dråper) etter at du har gnidd. Da har du hatt på for mye. Tørk bort det overskytende med en klut som ikke loer, og la det tørke inn i stokken. Da blir den motstandsdyktig mot fukt. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...