Jump to content

Avskalling på kule Lading 243 Win


DagJ

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ladet noen 243, og får problemet som vises på bildet, det kommer små flis fra kula og legger seg rundt hylsekanten. form meg ser dette ikek helt sundt ut. Jeg forsøkte med å grade av kanten på hylsa med en RCBS Deburrer, menuten at dette ble bedre.

Jeg lader med en RCBS presse og RCBS dies. Kule er Lapua 243 S498 5,8g FMJ

Hylsene er FC, og kun skutt en gang tidligere.

Jeg har målt lengden på patron etter isetting av kule, og den er som foreskrevet 68,3mm.

 

Er det noen som har tips her.

Takker

Dag

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt deburrer burde du ikke ha avskaling. Du har ikke skrudd dia for langt ned så den begynner å krympe halsen før kula er satt i? Sett ei tomhylse i pressa og sett pressa i øverste stilling, skru dia ned til du møter motstand og så en 1/2 omdreining opp. Da er du sikker på at dia ikke krymper hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hei Dag,

Jeg har hatt samme problem med lading av .243Win. Framme mot nesen på kula får jeg dessuten et ringmerke fra kuleisetterstempelet. Tror årsaken er at jeg presser hylsehalsen for mye sammen, slik at det er for stor motstand når kula settes i. Det kan se ut som det samme skjer hos deg. Jeg skal prøve å presse hylsehalsene mindre i Lee Collet-dia jeg bruker.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

presser hylsehalsen for mye sammen
Nå er det vel ekspanderknappen i dia som bestemmer diameteren innvendig i hylsehalsen..., (så lenge den ikke er fjernet/nedslipt)ut fra dette vil det neppe hjelpe å presse hylsehalsene mindre sammen.

 

Dette er forøvrig et problem jeg selv har opplevd med forskjellige kuler i forskjellige kaliber. Jeg har fjernet det avskallede kulematerialet (for å ikke få det inn i kammeret på rifla) og latt det være med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...