Jump to content

Gjestejeger fra Frankrike


ErlingElev

Recommended Posts

Jeg har en forretningsforbindelse i Frankrike og vi skal jakte hos hverandre. Fasan, and, dåhjort og villsvin i Bretagne og orrfugl, rype og storfugl i Trøndelag. 

Han har forøvrig sitt eget merke for jaktklær, og påstår at det har det største utvalget av klær i lær. Ikke helt Norrøna Kvinnherad, https://chasse-elegance.fr/.

 

Hva kreves for at han skal jakte i Norge?

Trenger han å stå i jegerregisteret?

Kommer han inn i registeret med fransk jaktlisens?

 

 

 

Hva kreves for at en franskmann skal kunne låne våpen av meg?

Er det en eller annen form for dispensasjon, eller holder det med fransk våpenlisens og utlånserklæring?

 

Takker for hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder delen med lån av våpen finnes det et snedig unntak som kan brukes. Det er altså lov å låne bort våpen under forsvarlig tilsyn, eksempelvis gjelder dette på skytebaner mm og etter mitt syn når to jegere går på jakt sammen slik at man kan holde oppsyn med hverandre.

 

Våpenloven §18, 4. ledd sier som sitert under:

"Første, andre og tredje ledd gjeld ikkje for kortvarig overlating av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon under forsvarleg tilsyn av eigar eller løyvehavar eller av nokon som handlar på vegne av eigar eller løyvehavar. Skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon kan likevel ikkje overlatast til personar som enten har fått tilbakekalla løyvet etter § 31 første ledd første punktum, som er gjeve forbod mot å erverve eller ha skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter § 31 andre ledd, eller når det elles er grunn til å tru at vedkomande ikkje oppfyller vilkåra etter § 16."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...