Jump to content

Jakt ammunisjon til Browning Nordic light


Vetmal

Recommended Posts

Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Browning Nordic light links. Dette er min første rifle og jeg lurer på om noen har nokken erfaring med hvilken jakt og trenings ammunisjon som går best i riflen? 308.w kaliber

Edited by Vetmal
Link to comment
Share on other sites

Vetmal skrev (3 timer siden):

 hvilken jakt og trenings ammunisjon som går best i riflen?

Kaliber er nyttig for oss å vite. Men ingen kan uansett si hva som går bra i ditt våpen da 10 forskjellige Browning Nordic Light er ikke like. Kjøp deg 2-3 typer med trenings ammunisjon og 2-3 typer med jaktammunisjon som har ei kule du kan bruke til det vilt du skal skyte så tar du en tur på skytebanen og tester. Skulle mot formodning ingen av de være tilfredsstillende så gjentar du prosessen med andre typer.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Jeg så Jørund Lien testet rifler kamret for .308 Win i siste nummer av jakt, herunder tre Browning X-bolt: Nordic Light Black, Super Light Black og Super Light Tungsten. De patronene som gikk bra i alle var Norma Jaktmatch FMJ 150 grs og Norma Oryx Silencer 165 grs. Jeg ville derfor startet med disse. Går de bra har du både til trening og jakt. Men 5-skuddsamlinger rundt 35 mm på 100 m er ikke direkte imponerende, selv om det er mer enn godt nok for de fleste storviltjegere. En annen kule som også går bra i mange våpen er Lapua Mega.

 

Men som påpekt over, det som går bra i en rifle går ikke nødvendigvis like godt i et annet våpen, selv om riflene er av samme fabrikat. I min Browning A-bolt i 6,5x55 går det meste meget bra, og med små avvik i treffpunkt. Jeg jakter storvilt med Oryx 156 grs og Mega 155 grs, småvilt med Lapua FMJ 100 grs, og trener med Golden Target 130 grs. Dama har også en A-bolt i .308 Win som spiser det meste. Hun jakter med Federal Fusion 150 grs og Oryx 165 grs. Den rifla gir for øvrig nesten hull i hull-samlinger med hjemmeladet Sellier&Bellot FMJ 147 grs. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar👍.. jeg bruker nå per dags dato norma jaktmatch 150gr til trening, disse føler jeg går ganske bra i min rifle😁har fått ordnet meg jakt til høsten og vil derfor prøve ut litt og forhøre meg om hvilken erfaringer andre har med jakt ammunisjon til browning👍Skal teste ut oryx sine å ser hvordan de går.

Link to comment
Share on other sites

Oryx er bra, men overpriset. Fusion og Lapua mega er gode kuler, til oftest lavere (halv?) pris.

 

Ellers tror jeg jaktdepotet selger Remington core-loct til en utrolig god pris. Dette er en velprøvd og bra kule, men kanskje ikke best på elg.

 

Ingen kan fortelle deg hva som går best i din rifle, du må bare starte et sted og prøve deg frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...