Jump to content

Remington 700 sps


Kwakzalver

Recommended Posts

Vil skaffe meg en Remington 700 sps .308 Win til bruk på Storvilt og trening på bane.

Er det noen meninger om denne?

Har dere også noen ideer til kikkertsikte?

 

Har sett på Leupold VX-III, noen som har erfaringer med denne?

 

Takk :)

 

Anders.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For det første så vil jeg ha anbefalinger fra andre som har erfaringer med dette våpenet og kikkertsikte. For det andre så har jeg søkt. Til tross for at det er en dårlig søkefunkjson, så har jeg søkt etter dette og jeg finner ikke noe relevant. Om Leupold VX-III finner jeg ikke noe i det hele tatt.

 

Der for la jeg inn en ny post om dette.

Er en del folk her inne som begynner å bli lei av å få svar på at de må bruke søkefunksjonen... Hvertfall når det ikke finnes noen gode svar på det en lurer på!

 

Anders

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har erfaringer å dele? Om Remington 700 sps og Leupold Mark 2? :)

 

 

Anders

Hei Anders :D !

Jeg har lagt ut en tråd om min SPS varmint. Riktignok i .223, men det finnes flere tråder om bla SPS tactical i .308.

 

Min børse og erfaringer så langt:

 

viewtopic.php?f=14&t=11266&st=0&sk=t&sd=a

 

 

Kikkerten som står på denne børsa er en Leo VII 3-9X40. Denne kjøpte jeg for ti år siden, og dette er vel børse nummer fire eller fem jeg har montert den på. Det er kanskje ikke den mest egnede kikkerten til skumringsjakt, men den har tålt mye juling.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da ikkje vere så vanskelig å gje mannen eit svar....

Remington 700 er greie rifler, sjøl om dei billigaste plaststokkane kansje ikkje er heilt best...

Veit ikkje om SPS stokkane er blitt betre enn ADLen, men ville jo tru det...

Broderen har ein CDL i 308 som han er godt fornøyd med, Æ har ei seven i 243 som helst står og samler støv..

Du har ei kasse som er best i verden med tanke på utvalget i deler...

 

Leupold har æ ingen erfaring med.. Dei snakke ikkje tysk i USA..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D !

 

Ikke ta deg nær av dem som fremstår som furtne fordi at du stiller spørsmål. Det er lov å være ny og det er lov å spørre om det man lurer på. Jeg stilte forøvrig et forholdsvis likt spørsmål som deg i min første tråd :lol:. De fleste av oss er ikke født som eksperter, og når man ikke er helt sikker på hva man lurer på så er det lov å spørre. Utgangspunktet for at noen virker litt krasse er ofte at de har sitt bilde av hva forumet skal inneholde. Andre er av en annen oppfatning osv.

 

Lykke til med din søken etter kunnskap og viten :D !

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D !

 

Ikke ta deg nær av dem som fremstår som furtne fordi at du stiller spørsmål. Det er lov å være ny og det er lov å spørre om det man lurer på. Jeg stilte forøvrig et forholdsvis likt spørsmål som deg i min første tråd :lol:. De fleste av oss er ikke født som eksperter, og når man ikke er helt sikker på hva man lurer på så er det lov å spørre. Utgangspunktet for at noen virker litt krasse er ofte at de har sitt bilde av hva forumet skal inneholde. Andre er av en annen oppfatning osv.

 

Lykke til med din søken etter kunnskap og viten :D !

 

 

Stemmer Malle, tar meg ikke nær, men blir litt sånn småirretert :P hehe. Ikke lett dette. Men det går fint. Jeg forstår også dem, det blir bare et vas vist alle skriver og spør om det samme, i flere poster. Men jeg føler jeg ikke fant det jeg letet etter.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Anders!

 

Har selv ei børse som du sikter til og jeg er godt fornøyd. Altsa en SPS standard i kal 308. Ser at alle trådene i forumet gjelder varmint og tacticalutgaver så har får du mine betraktninger på ei standard SPS børse. Nå har jeg ikke testet børsa uten mine justeringer, men presisjonen ut av eska skal være bra. Jeg fikk den søylebeddet samt gjort en avtrekksjobb på den før jeg hentet den i butikken, og selv med god gammeldags Nato ammo greier man fint å få gode samlinger på 100 metern.Nå er jeg gammel DFS skytter så jeg blir aldri helt fornøyd med presisjonen uansett, men det er en annen sak. :wink: Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått den bedda, i allefall for ikke å ha det å skylde på hvis presisjonen ikke faller i smak. Mener løpet hviler på plastplugg av noe slag orginalt, fatter ikke årsaken til det, men bort må det.

 

Ellers så er avtrekket blitt svært bra og endel lettere en det orginale avtrekket. Bruker børsa primært til elgjakt og det er ei lett og fin børse å drasse med seg i skauen. Til banebruk så er løpet såpass tynt at det skal ikke så mange skudda til før savnet etter miragebånd samt tykkere varmint løp kommer dalende. Men for all del, man har det jo ikke travelt alltid, og med litt pause mellom bygene så samler børsa overraskende godt til å være i den prisklassen.Man må jo ikke glemme at dette primært ikke er et banevåpen men en flott elgbørse. Har skutt mest Oryx og da har jeg for det meste fått gode samlinger. Det hengslede underbeslaget fungerer greit, selv om jeg av og til savner et magasin. 4 skuddet er litt hard å presse ned i beslaget, men på jakt har man sjelden behov for mer en 3 i magasinet og et i kammeret. Ellers er kasse og løpsfinnishen i en noe grov utførelse, men med godt vedlikehold så holder den fin standard. Stokken er nok endel forbedret fra ADL utgavene og virker å være i bedre kvalitet, uten å ha tafset så mye på ADL stokker. Godt grep på nettskjæringene er det også. Utover dette er kassen typisk Remington grovutførelse, men dette funker helt greit.

 

Kjøpte børsa som et pakketilbud og da fulgte det med en Tasco World Class 3-9 x 40, og det er nok en kikkert som ikke koster mange kronene. Men når du får såpass mye børse for pengene så kan du jo legge mer penger i en god kikkert. Har selv skaffet til veie en brukt Swarovski 2,5 - 10 x 42 og den blir grei både til baneplinking og til elgjakta. Du får ha lykke til i valget ditt. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Christian M:

 

Den pluggen du referer til er det den som presser mot løpet i forkant av stokken? I såfall er dette noe Remington begynte med for noen år siden da det angivelig skulle gi bedre presisjon. Min teori er at de begynte med denne pluggen for at plaststokkene ikke skulle kjennes så myke ut... Jeg leste en artikkel i G&A for noen år siden hvor Craig Boddington eksperimenterte med en ADL. Etter å ha fjernet denne pluggen fikk han bedre samlinger. Pluggen vil gi en annen resonans i løpet enn om det var frittliggende og det trenger ikke nødvendigvis bety dårligere presisjon, men det er vel grunn til å anta at man vil oppnå bedre resultater med flere ammotyper om løpet ligger fritt og finner sin egen resonans.

 

Når du sier BDL stokken mener du da ADL? Den stokken med blindmagasin som satt på forgjengeren til SPS'en?

Link to comment
Share on other sites

@ Christian M:

 

 

Når du sier BDL stokken mener du da ADL? Den stokken med blindmagasin som satt på forgjengeren til SPS'en?

 

Ja beklager, mente ADL stokken. Du har helt sikkert rett i forhold til funksjonen til plastpluggen. Ble anbefalt å få fjernet denne av selgeren av børsa og det ble som du sier henvist til at denne pluggen hadde en funksjon opp mot å få bedre presisjon, men at det var delte meninger om nettopp det. Er i alle fall glad jeg gjorde det, men har som nevnt ikke prøveskutt børsa orginalt og kan heller ikke si noe om presisjonen før og etter pluggfjerning. Men den kunne jo vært interessant å sammenligne....

:)

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk. :) Og en annen ting jeg har lurt på. Jeg har kikkert med 56 åpning og dermed ganske høye montasjer. Kinnkontakten er null på den originale stokken. Noen spesielle stokker eller stokktyper som kan kompensere for dette? Bruksområdet er jakt så jeg vil ikke ha noe for spesielt..

 

Likte egentlig denne ganske godt.http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=418209

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...