Jump to content

Norma217


Olafsen

Recommended Posts

Jeg har ingen førstehåndserfaring med 217, men ville styrt unna.

 

217 er et saktebrennende krutt som egner seg til magnumkalibre med stort hylsevolum, og vil være svært uegnet til både 6.5x55 og 30-06. Norma selv oppgir stort sett ladedata i nevnte kalibre kun med 203-B/204/URP/MRP.

 

Av Norma sine krutt vil URP være et fleksibelt og godt egnet krutt i de fleste tilfeller. For tunge kuler (140+ gr i 6.5 og 200+ gr i .30) kan man kanskje oppnå litt mer fart med MRP, men selv da vil URP være et velegnet krutt.

 

Når det er sagt så er det kanskje mulig å finne en ladning som går med 217. Måtte i så fall vært en høyt komprimert ladning med en svært tung kule (150+ gr i 6.5 eller 240 gr i .30). Personlig ser jeg ingen grunn til å teste ut det, annet for å konstatere om det går eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med MRP2, ikke 217. Men ser en på data er N217 på linje med VVN565, eller svært nær N570. Og selvsagt MRP2.

Det gjør det godt egnet for den nysgjerrige som ser etter mest mulig fart med tunge kuler i 6.5x55.

Noen ladninger vil bli komprimerte, og noen sikkert «godt komprimerte», Min erfaring med denne typen ladninger er at man kan oppnå svært høye hastigheter, med lite trykk, og ofte god presisjon.


 

K

 

Link to comment
Share on other sites

6,5-284 Norma er et kaliber som med hylsevolum som passer 217 Norma mer en 6,5x55. Jeg har brukt MRP2 i 6,5-284 for å skremme kulene opp i en imponerende fart. Imidlertid fikk jeg god fart også med MRP/N15. Dersom en har riflestigning som tillater lange kobberkuler eksempelvis 130 grain, kan en eventuelt få høyere hastighet for å sikre bedre ekspansjon i 6,5x55 med 217. Imidlertid må en som sagt ha krapp nok riflestigning utover det son er vanlig levert i 6,5x55.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 2.7.2022 den 13.26):

Jeg har kun erfaring med MRP2, ikke 217. Men ser en på data er N217 på linje med VVN565, eller svært nær N570. Og selvsagt MRP2.

 

N565 har eg god erfaring med i 6.5x55. Blir som du beskriver litt komprimerte ladninger, hastigheten er god og samlinger fine. Bruker dette kruttet i dag i lag med A-frame 140gn. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...