Jump to content

Tunge kuler .243 win


Losvar

Recommended Posts

Har akkurat bestilt dier til min Howa i 243, og skal starte med hjembakt ammo.

Er det noen med erfaringer på lading av tyngre kuler til 1-10 snurr i 6 mm?

Ser Mark and Sam klarte å få noe 95 grains kuler til å gå greit samme børse, men Berger kalkulatoren gir veldig lav stabilitet på de jeg har plugget inn der.

Tenker å skyte ut løpet mitt før jeg handler inn nytt med mer snurr.

Link to comment
Share on other sites

Hei! I Remingtonen jeg hadde en gammel 700 ADL fikk jeg de fleste 100grs med flatbase til å gå bra. Det samme med mange 80-95grs med BT form også. Pipa på min var ikke kappet da 243 win liker lange piper, så det var vel 24" Så du må nesten prøve i din pipe hvor lange/tunge du kan skyte. Har du kappet pipa endel bør du kanskje legge deg i området 75-85grs som max. Men kommer du over noen 100 grs med flatbase så kan du jo teste en eske.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig bare interessert i å finne kuler med best mulig BC som løpet mitt klarer stabilisere.

Tenker å teste Berger 87 gr VLD, 90 gr match og 95 gr classic, de står alle som marginale i kalkulatoren, men hvis jeg får de til å gå, så bør det være noen av de bedre for å strekke ut på litt hold.

Pipa er 61 cm, har ikke kappet noe av den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Berger pleier å vite hva de gjør, så om de skriver 1:10" så virker den nok i 1:10" uansett pipelengde, som vel knapt har betydning her... Står det 9" så tipper jeg den vil virke noen ganger i 10" og noen ganger ikke, uten at du vet når på forhånd.
Jeg ville valgt Classic Hunter, men våger å tvile på at den er å få kjøpt her i Kongleriket. 87gr VLD bør finnes regelmessig, og 87gr Hornady V-Max må vel noen ha, selv nå... Selv har jeg bare skrudd ut alle 6mm-pipene og slengt dem på hylla (unntatt PPC-pipa da) til man kan få kjøpt kuler igjen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da var det bestilt inn kuler, krutt og ladeutstyr.

Ble berger 95 gr classic, 87 gr vld og 88 gr flat base, 100 stk av hver.

Ble også N555 og N560, må teste litt hva som funker best med magnum tennhetter, var eneste jeg fikk tak i.

Dette kommer til å bli spennende, er jomfru på hjemmelading, men har flere kompiser som lader og skyter ganske seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...