Jump to content

Jakt med åpent sikte?


Ølvomma39

Recommended Posts

Hei. 
Det ligger en tråd om lignende emne her, kammeret har svar på det meste hvis en søker litt. 
Jeg har jaktet litt i min spede ungdom med åpne sikter, de funker greit nok, men er gjerne for litt spesielt interesserte. 
For å ta spørsmålet ang hjort først. Å skyte hjort med åpne sikter på 100m er ikke noe vanskelig i godt lys og med gode øyne. De fleste her inne vil nok greie storviltprøven med åpne sikter og har du en rifle uten kikkert er du også pålagt å greie denne før du kan jakte. (Du kan skyte opp med kikkert og ta denne av og jakte med åpne sikter hvis du av en eller annen grunn vil det)

Hjortejakt foregår ofte i dårlig lys. Med åpne sikter har du da en ulempe da kikkertsikte gjør at du «ser bedre» i skumring. Kikkertsikte er her overlegent. 
På drevjakt der det kan bli korte hold er åpne sikter helt greie å bruke. Det finnes imidlertid mange kikkertsikter som er tilpasset korte hold, dvs med lav forstørrelse, samt f.eks Aimpoint som sender ut en lysprikk som hjelpemiddel.(Flere forskjellige typer, Aimpoint er et merke som er størst på dette)

Åpne sikter er i dag mest brukt på drevjakt på korte hold, jakt i tett kratt/skog og for de som er litt spesielt interesserte. 
Kikkertsikte er det desidert mest brukte siktemiddelet og er det som jeg vil anbefale til en nybegynner som deg. Trening med det du skal bruke er uansett det viktigste. 
Hvilket kikkertsikte som er best er umulig å si. Alle kikkertsikter har sine fordeler og ulemper. Generelt sett er dyrere bedre enn billige, brukte kvalitetssikter på f.eks Finn er en fin måte å starte. 
Til posteringsjakt langs jorder vil en gjerne ha et sikte med god lysåpning, dvs gjerne 3-12x56, til drevjakt gjerne 1,5-6x42. Til smygjakt vil en kanskje ha et lettest mulig kikkertsikte, f.eks 3-9x36. Noen liker å ha stor forstørrelse, f.eks 6-24x56 osv, osv. Det finnes et utall forskjellige varianter av merker og forstørrelser ute og går, det eneste som er helt sikkert er at ingen er best til alt. 
Det beste kikkkertsiktet finnes derfor ikke. Først må du finne ut hvilken type jakt du har tenkt å bedrive, så må du velge kikkert etter det. Somregel blir det kompromiss. Tipper at det vanligste kikkertsiktet her inne for hjortejakt er Zeiss HT 3-12x56, som er noe av det mest lyssterke som er på markedet. Dette er relativt kompakt og jeg har også brukt det en del på smygjakt. 
Jakter en i godt lys og gjerne på drevjakt så er dette mindre egnet. 
På samme måte som at det ikke finnes den beste rifla så finnes heller ikke den beste kikkerten. 
Det ligger haugevis av spørsmål ang beste kikkertsikte for forskjellig type jakt her inne, søk gjerne opp og les gjennom litt av disse. 
Her er en link ang jakt med åpne sikter jeg henviste til i starten  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...