Jump to content

Kolbekappe som kan forminskes


Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ei lita italiensk s/s med engelsk skjefte i kaliber 20/70 som tenåringsjentene mine bruker. Den er kortet ned noen cm i kolben, men har fremdeles fin balanse. Men kolbekappa har jeg laga i tynn teak og skrudd på med messingskruer. Den fungerer , er pen langt i fra - men langt fra pen. 

 

Når man korter ned kolben så passer ikke den originale kappa. Den er både kurvet i tverrsnittet og blir samtidig for høy/bred. Jeg har lett hos ulike leverandører etter noe ferdiglaget, men det har vært fånyttes. Hva gjør en stokkmaker? Hvor får man tak i feks de røde kappene som ofte brukes på ekspress-dobbeltrifler i Afrika? Kan de tilskjæres? Andre forslag?

 

Gode forslag mottas med takk. Forslag om å gå på xxl ol. kan spares helt til slutt.  

 

Ha en flott dag. 

 

Vh Bård

Edited by Barbarosso
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Barbarosso said:

Hva gjør en stokkmaker? Hvor får man tak i feks de røde kappene som ofte brukes på ekspress-dobbeltrifler i Afrika?

En stokkmaker sliper til kolbekappen på en båndsliper. Det krever litt trening og riktig valg av korning.

Rød kolbekappe; https://www.brownells.no/D752-DECELERATOR-RECOIL-PAD-100-Medium-Red-Leather-Face-PACHMAYR-Standard-690000015

 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Som  @Bly nemner så kan dei fleste kolbekapper slipast til med båndslipar. Om du ikkje er veldig pirkete på korleis du vil det skal sjå ut, er det berre å kjøre på. Men om du vil at det skal sjå strøkent ut, er ikkje dette heilt lett og krever øvelse.

 

Om du leiter inne på tildømes Brownells så har dei kolbekapper i forskjellige tjukkelser og størrelser. Det kan jo vere du er heldig og finn noko som passer sånn nokonlunde. 

Link to comment
Share on other sites

Den pene (men litt upraktiske) løsningen: kjøp noe fint nubuck-skinn hos en lærhandler, tilpass selv, og lim på endeflaten.

Den dyre løsningen: la en børsemaker som er dyktig med trearbeid tilpasse og montere et stykke edeltre som avslutning.

Den enkle (om ikke så pene, men praktiske) løsningen: la en børsemaker tilpasse og montere en gummikappe på kolben.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...